Het reisjaar 2021: wat deden we wel en wat deden we niet?

Net als vorig jaar waren we ook dit jaar niet zo vrij om te gaan en te staan waar we zouden willen. Grotendeels bepaalde corona onze plannen, maar ook de gezondheidstoestand van mijn schoonvader speelde daarin een grote rol. Plannen werden vaak pas op het laatste moment gemaakt of gewijzigd.

Deels gaf het in zekere instantie rust, maar ergens zorgde het ook voor onrust omdat alles zo onzeker was. Ondanks alles kijk ik toch met een glimlach terug op onze uitstapjes in het afgelopen jaar. Benieuwd wat we zoal hebben gedaan én wat we eventueel niet hebben gedaan?

April: weekendje Veluwe

Vischpoort Elburg

De laatste jaren gaan we vaak in maart een weekje naar de zon. Even opladen na een lange winter, maar dat zat er vanwege de coronamaatregelen helaas niet in. Dus trapten we ons reisjaar een maandje later af met een weekendje weg in eigen land.

Of eigenlijk, mijn ouders, zij boekten namelijk een chalet op Roompot De Schaapskooi in Epe met Pasen en vroegen of wij gezellig mee wilden gaan. Daar waren we natuurlijk wel voor te porren, want inmiddels was zeker ik wel toe aan een andere omgeving dan thuis.

Wat we zoal hebben gedaan? Nou, we brachten voor het eerst een bezoek aan Elburg (mooi vestingstadje) en maakten een mooie wandeling in natuurgebied De Dellen. Het was in ieder geval heerlijk om even weg te zijn!

Juni: weekje Zuid-Limburg

Valkenburg vakantie juni

Normaal heb ik in juni altijd drie weken vakantie, maar doordat lange tijd onduidelijk was, wat er mogelijk was, kortte ik mijn zomervakantie in tot twee weken. Door corona zat een reisje naar het buitenland er helaas nog niet in. We besloten een weekje Zuid-Limburg te boeken, want door de gezondheidstoestand van mijn schoonvader durfden we niet veel langer weg te gaan.

Het bleek uiteindelijk de juiste week te zijn geweest, want we hadden volop zomer met temperaturen van ruim 30 graden. Eigenlijk te warm voor ons, maar ach, dan maar wat vaker op een terrasje voor een koele versnapering! We ontdekten daarnaast de schoonheid van Zuid-Limburg en hoewel het mij geen vakantiegevoel bezorgde (daarvoor miste ik toch wat…) hebben we het prima naar onze zin gehad.

Zo reden we onder meer de Mergellandautoroute met diverse mooie stops, namen we een kijkje in Valkenburg en Maastricht en maakten we een aantal mooie wandelingen in het Geuldal. Kortom, zeker een regio waar we graag naar terug willen gaan!

Juli: weekendje Haaksbergen (geannuleerd)

Net als vorig jaar zouden we mijn ouders tijdens hun vakantie in Haaksbergen opzoeken, maar het liep even anders. Na thuiskomst uit Limburg ging mijn schoonvader hard achteruit en kwam hij eind juni te overlijden. Op zijn begrafenis zouden we naar Haaksbergen vertrekken, maar dat hebben we natuurlijk geannuleerd.

Een week later waren we alsnog een dagje op de camping bij mijn ouders en stelde de campingeigenaresse voor om ons weekendje te verschuiven naar juli 2022. Een mooie oplossing waar we dan ook gebruik van zullen maken!

September: een weekje Zeeland (geannuleerd)

Doordat het in de zomer nog steeds niet helemaal duidelijk was wat er nu wel of niet mogelijk was, boekten we voor september opnieuw een weekje in eigen land. Dit keer viel onze keuze op Zeeland, een provincie waar we ooit aan het begin van onze relatie een dagje zijn geweest, maar wat verder totaal onbekend terrein is.

Maar zo ver kwam het dus niet, want door het overlijden van mijn schoonvader werden er de nodige spullen verdeeld en een deel daarvan moest naar Frankrijk. Dus zodoende werd Zeeland geannuleerd en konden we deze gelukkig verplaatsen naar april 2022!

September: 10 dagen Morvan (Frankrijk)

Vezelay Morvan Bourgogne Frankrijk

Autun Morvan Frankrijk

Lac de Panneciere Morvan

In plaats van Zeeland vertrokken we dus richting mijn schoonzus en haar vriend in de Morvan. Een compleet onbekende regio voor ons, maar jongens, wat een prachtig gebied! Al direct bij het binnenrijden van dit natuurgebied voelde ik mij volledig thuis.

Dat gevoel werd gedurende ons verblijf alleen maar sterker en sterker. Elke dag genoten we van het prachtige landschap, de mooie vergezichten en bezochten we enkele mooie historische plaatsen zoals Autun, Vezelay en Avalon. Ook raakten we onder de indruk van de rust in dit gebied, geen ladingen toeristen, maar gewoon in alle rust genieten van de schoonheid van dit gebied. Het was na een hectische zomer een heerlijke opsteker voor het najaar.

Oktober: midweekje Veluwe

NP Hoge Veluwe oktober

NP de Hoge Veluwe

Landgoed Staverden oktober

We zouden in oktober een weekendje naar Parijs vanwege een beurs, maar ja, geen beurs, dus geen Parijs. Als vervanging kozen we voor een midweekje Veluwe, omdat het al jaren op mijn lijstje stond als potentiële bestemming voor in de herfst.

Gelukkig voor ons werkten de weergoden volledig mee en genoten we samen met mijn ouders van de herfst op de Veluwe. Zo gingen we fietsen in Nationaal Park De Hoge Veluwe (aanrader!), maar wandelden we ook over de Ermelose heide en stonden we oog in oog met honderden schapen. Daarnaast bezochten we het kleinste stadje van Nederland, namelijk Staverden waar we een prachtige wandeling maakten op Landgoed Staverden. Het midweekje sloten we af met een wandeling door Elburg, het stadje waar ik stiekem een beetje verliefd op ben geworden dit jaar.

Kortom, het was een andere reisjaar dan ‘normaal’. Geen Spanje, Oostenrijk, België of Duitsland, maar wel Frankrijk en Nederland. Zeker Frankrijk voelde voor ons als een bonus waar we met heel veel plezier op terugkijken.

Wat volgend jaar betreft, daar hebben we inmiddels al twee uitstapjes voor staan dus, een weekje Zeeland en een weekendje Haaksbergen. En verder is alles nog open, maar hebben we natuurlijk wel zo onze ideeën, maar die zal ik een andere keer met jullie delen!

19 comments

1. Saskia

Juist dat het anders was maakt het extra speciaal. Mooie terugblik van fijne reizen/herinneringen!

2. Fallon

Ondanks een reisjaar die anders was dan normaal heb je echt onwijs mooie plekken mogen bezoeken. En eerlijk, de veluwe is toch gewoon fantastisch?!

1. dies nuts

daar heb je helemaal gelijk ik (dies nuts) vind de veluwe super leuk

3. Jolanda

Wat hebben jullie veel gedaan! Mag ik je adviseren om toch nog naar zeeland toe te gaan! Ik heb er 20 jaar gewoond. April- mei is zijn daar mooie maanden voor. Nog niet zo druk met toeristen
    Hou me op de hoogte!

1. Wanda

We gaan in april naar Zeeland, dus tips zijn welkom hoor!

4. Lindaschrijftop

Ik ben die jaar ook op de Veluwe geweest, even uitwaaien heerlijk!

5. Soraya

corona! Beter dat jullie pas plande op het laatste moment of het wijzigde. Ook snap ik dat je je plannen moet aanpassen als het met een familielid niet goed gaat. Ik zou wel een keer naar de Veluwe willen trouwens! Haaksbergen kende ik niet eigenlijk. Mooie fotos! Ook uit Frankrijk

6. 9Lives Cats Etc - Evendelen.be

Wat fijn dat je zo een jaaroverzichtje maakt.
    En wat een prachtige foto’s.
    Heel mooie herinneringen.

7. Tessa

Mooie reizen hebben jullie dit jaar gemaakt. Ik ben dit jaar alleen 3 dagen naar de veluwe geweest

8. Nienke van Oosten

Wat een heerlijke reizen, ondanks de paar annuleringen. Ik ben benieuwd wat volgend jaar jullie gaat brengen.

9. Deborah

Ondanks de twee vakanties die niet door konden gaan zijn jullie er toch aardig vaak op uit getrokken. Een hoop van je reisverhalen heb ik meegekregen. Heerlijk dat het toch kon! Ik wens jullie voor 2022 ook weer mooie reisjes toe.

10. Kelly Buysse

Leuk om zo mooie herinneringen te hebben. Koesteren maar! Wat een prachtige foto’s ook 🍀

11. Mandy

Nou!! Je hebt leuke plaatsen bezocht. Jammer dat een paar tripjes niet door zijn gegaan. Hopelijk kunnen we in 22 meer reizen en met meer zekerheid maar ik ben bang dat dat er niet in zit

12. Rory

Jullie hebben uiteindelijk toch best veel gedaan zie ik! Ik ben eigenlijk een keer een nachtje met mijn dochtertje weg geweest naar mijn geboortestad Utrecht en ik had in september 2020 al geboekt voor de zomervakantie in Lauwersoog. Buitenland vond en vind ik nog steeds erg spannend en een gedoe (vliegen bedoel ik dan, met alle restricties en tig testen. Zo niet mijn ding). Bali, New York en meer staat op mijn wishlist. Daar zijn we echt té lang niet geweest. Maar het zit er vermoedelijk nog niet in op korte termijn…

13. Frederique

Toch nog best veel. Wij zijn alleen afgelopen zomer drie weken in Zuid-Frankrijk en een paar dagen in Parijs geweest. Duimen dat we volgend jaar meer mogen!

14. Marcella

Die regio in Frankrijk klinkt erg goed, je maakte er ook mooie foto’s! Ook in Nederland mooie plekken bezocht, je maakt me nieuwsgierig naar Elburg!

15. dies nuts

super toffe fotos lekker genieten van je leven

16. mike oxlong

mogen we u foto gebruiken voor ons project op school