Hindeloopen Friesland

Project Nederland: wat wil ik graag gaan zien of doen?

Dit jaar staat volledig in het teken van een viertal projecten, waaronder Project Nederland. Het doel hiervan is heel simpel. Namelijk, meer ontdekken van mijn eigen land. Meestal vergeten we nogal dat ook Nederland tig mooie plekken kent en dat we er eigenlijk nog veel te weinig van hebben gezien. Dit jaar hebben we al een aantal uitstapjes in Nederland gemaakt. Zo starten we ons reisjaar met een weekendje weg in Noord-Limburg en ontdekten we onder meer het vestigingstadje Grave en Roermond. Ook ging ik aan de wandel in vestingdorpje Oudeschans en genoten we van de hangende keukens in het pittoreske Appingedam. Ook maakte ik de nodige wandelingen, maar vooral op bekend terrein.

Vandaag kun je dan ook alles lezen over de steden, natuurgebieden en musea waar ik nog dolgraag een keertje naar toe zou willen!

Steden:

• Elburg
  • Den Haag
  • Zierikzee

Een heel divers rijtje en nog lang niet compleet natuurlijk. Dit jaar kwamen we eigenlijk per toeval terecht in Roermond, maar waren we helaas allebei wat ziekjes zodat we er niet echt veel hebben kunnen doen. Verder ontdekten we in onze eigen provincie hoe pittoresk Appingedam is, maar verder dan dit zijn we eigenlijk nog niet gekomen dit jaar.

Appingedam Groningen Nederland

Natuurgebieden:

Ik hou enorm van wandelen in prachtige natuurgebieden, maar toch kom ik altijd weer terug in de bekende gebieden zoals natuurgebied De Heemtuin (Muntendam) en Natuurpark Borgerswold (Veendam). Een enkele keer maken we een wandeling in de prachtige streek Westerwolde, maar ook daar valt nog veel meer te ontdekken.

Deze gebieden staan in ieder geval nog op mijn lijstje:

• Nationaal Park Lauwersmeer (Groningen)
  • natuurgebied ’t Roegwold (Groningen)
  • natuurgebied De Onlanden (Groningen)
  • Nationaal Park Drentsche Aa (Drenthe)
  • Nationaal Park De Alde Feanen (Friesland)

De Heemtuin Muntendam natuurgebied wandelen

Provincies:

Van de drie noordelijke provincies zijn Groningen en Drenthe bij ons wel redelijk bekend terrein, hoewel ook daar heus nog wel het nodige valt te ontdekken. Ook in Friesland komen we meestal wel één keer per jaar, maar dan is het toch vaak hetzelfde rondje van Lemmer, Woudsend, Stavoren en Hindeloopen. Heel erg mooi natuurlijk, maar er valt ongetwijfeld meer te ontdekken in Friesland.

In alle provincies ben ik wel een keertje geweest, maar meestal kortstondig en ook vaak al langere tijd geleden. Tijd dus om op herhaling te gaan en dan zou ik willen beginnen met wat dichterbij huis, zoals bijvoorbeeld:

• Gelderland
  • Noord-Holland
  • Overijssel

Hindeloopen Friesland

Musea:

Dit jaar bezochten we nog maar twee musea, te weten Het Oorlogsmuseum in Overloon en Het Scheepvaartmuseum in Groningen. Toch staan er nog veel meer op mijn wishlist, zoals onder andere:

• Het Drents museum in Assen
  • Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen
  • Panorama Mesdag in Den Haag
  • Het Streekhistorisch museum in Stadskanaal
  • Het Veenpark in Barger-Compascuum

Wat wil ik nog eens doen in Nederland?

Los van het wandelen in de diverse natuurgebieden die ons land rijk is, zijn er ook nog genoeg andere leuke dingen die ik graag eens zou willen doen. Zo bezochten we vorig jaar voor het eerst De Keukenhof, maar zijn er nog genoeg andere plekken die ik graag als toerist van eigen bodem zou willen beleven, zoals bijvoorbeeld:

• de molens fotograferen op De Kinderdijk
  • genieten van Hollandse ambachten in De Zaanse Schans
  • een NS-wandelroute lopen
  • met een bijzonder voertuig, zoals een dafje of een lelijk eend, op ontdekking in Nederland
  • Ameland, Schiermonnikoog en Texel zijn bekend terrein, hoogste tijd dus om bijvoorbeeld Terschelling of Vlieland te gaan ontdekken
  • bloemen fotograferen in Hortus Haren
  • street art spotten
  • een bezoek brengen aan de Menkemaborg in Uithuizen
  • na Kamp Westerbork en Kamp Amersfoort wil ik ook nog graag eens Kamp Vught bezoeken

Kortom, er valt nog genoeg te ontdekken in eigen land!

Wat wil jij graag zien in Nederland?

11 comments

1. Helena

Nog genoeg te doen, zo te lezen en een aantal kan ik je zeker aanraden, zoals Vlieland, waar we deze vakantie zijn geweest; samen met Schiermonnikoog een van mijn lievelingseilanden :-).
    Ik hoop dat jullie weer fit zijn zodat jullie volop kunnen genieten van alles!

2. Jitske

Wat een origineel idee. Ik houd er ook wel van, de tourist uithangen in Nederland. Op vrij late leeftijd bezocht ik nog eens de Keukenhof en wat was het daar prachtig! Ik wil nog wel een keer naar Zeeland. Omdat het meer dan vier uur reizen is kom ik daar niet zo snel.

3. Rory

Nou, dat is grappig. Ik las de titel en dacht direct aan het plaatsje Blokzijl. Staat het gewoon op je lijst! Het is (vanzelfsprekend) ene plaats die ik nodig eens moet gaan bezoeken. Ik ben er – als Blokzijl – nog nooit geweest. Schande.
    Voor wat betreft de Waddeneilanden. Op Vlieland kom ik al een paar jaar. Het is heel anders, een tikje ‘elitair’ (weet niet hoe ik het anders moet noemen), best klein en heel gezellig. Texel, daar ben ik een paar maanden geleden ook geweest (een kort weekend gewonnen) en dat was werkelijk waar te gek! En Texels bierbrouwerij zit daar natuurlijk (grote fan van de biertjes als Skuumkoppe hier). Daar willen we samen met ons meisje graag weer eens naartoe.

4. Manon

Zo, wat een lijst! Daar ben je vast druk mee, leuk druk. Dat dan weer wel.

Ik heb zin om eens een keer naar Rotterdam te gaan.

5. Melanie Hoogvliet

Zo te zien heb je nog van alles te ontdekken in ons kleine Nederland. Ik vind het ook erg leuk altijd om nederland te ontdekken. Ik ben dan ook al op heel veel plekken geweest maar wil net als jou nog een keer de molens gaan fotograveren

6. Nicole Orriëns

Ik wil altijd nog wel eens naar de Waddeneilanden. Daar ben ik nog nooit geweest.

7. Marcelina de Boer - Walma

Ik wil ook nog eens naar Kinderdijk en naar de onbekendere waddeneilanden toe. Verder kon ik veel natuurgebieden nog niet waar jullie graag heen willen gaan. Friesland is voor mij ook best dichtbij 🙂

8. Mandy

Aaah!! Er staat zoveel tussen wat ik ook nog zo graag wil doen. Het gebeurd niet vaak dat ik zoveel bekende plaatsen en dingen in de buurt lees als nu, volgens mij hebben we het er al een keer over gehad maar mag ik vragen in welke plaats jij woont?

1. Wanda

Ja hoor, dat mag je gerust vragen. Ik woon in Veendam

9. Maaike | Travelbliss

Haha…..je bent nog wel even bezig om al die plekken te bezoeken. Dat wordt dit jaar alleen maar vakantie in eigen land 😉 Wel grappig dat er wat steden en natuurgebieden op je lijstje staan waar ik eerijk gezegd nog nooit van gehoord heb dus voor mij valt er ook nog genoeg te ontdekken in ons eigen land!

10. An

Ik wil nog heel veel zien! We komen er graag 🙂