Krka Nationaal Park Kroatië

De leukste reisweetjes over 2019

Nu het einde van 2019 nadert, is het de hoogste tijd om terug te kijken. Ik vertelde hier al over alle reizen die we dit jaar hebben gemaakt. Zowel nieuwe plekken als terug naar vertrouwde plekken. Al deze reizen waren ieder voor zich bijzonder, maar het ene was soms net wat mooier of leuker of bijzonderder dan het andere. Hoogste tijd dus om de balans op te maken. Bij deze deel ik dan ook de leukste reisweetjes over 2019 met jullie!

Aantal landen bezocht in 2019: 6

In totaal bezochten we zes landen, namelijk België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Kroatië en Tsjechië. In het laatste land waren we slechts een paar uurtjes, omdat het vanuit de Saksische Schweiz in Duitsland slechts een half uurtje rijden was naar de grens.

Aantal nieuwe landen bezocht in 2019: 1

Krka Nationaal Park Kroatië

In 2019 gingen we voor het eerst naar Kroatië en wel naar de regio Dalmatië. Het stond al langere tijd op ons lijstje, maar vanwege de afstand was het er nog nooit van gekomen. Totdat we besloten om voor het vliegtuig te gaan en ter plekke de omgeving te gaan verkennen met een huurauto. Het was direct liefde op het eerste gezicht én ik weet dan ook absoluut zeker dat we teruggaan. Niet alleen naar Dalmatië (prachtige regio trouwens), maar ook om sowieso meer van dit bijzonder mooie land te ontdekken.

Balcon de Europa Nerja Costa del Sol

Wel bezochten we nog twee nieuwe regio’s in bekende landen. Zo kunnen we nu ook de Costa del Sol in het zuiden van Spanje afstrepen waar we tot dit jaar alleen aan de Costa Brava waren geweest. Ook verkenden we in Duitsland een nieuwe regio en wel de Saksische Schweiz, ook zo’n regio die ons enorm heeft verrast in positieve zin.

Favoriete nieuwe plek

Pliticie Meren Kroatië

Sibenik Kroatië

Dat is 100% zeker weten Dalmatië in Kroatië. Ik ging met hoog gespannen verwachtingen die kant op waardoor ik ergens een beetje vreesde dat het alleen maar tegen kon vallen. Maar het land overtrof mijn stoutste verwachtingen en maakte het volledig waar. In alle opzichten ook. Een prachtige kust, mooie oude steden zoals Sibenik en Nin, maar ook de meest prachtige watervallen ever zoals de Plitvice Meren en de Krka watervallen.

Favoriete opnieuw bezochte land

Lastig hoor, want zowel Duitsland als Spanje als België komen hiervoor in de aanmerking en zijn stuk voor stuk voor mij heel bijzonder. Toch voelt één land voor mij altijd als soort van thuiskomen en dat zijn de Belgische Ardennen. Zodra we daar zijn, voel ik me thuis en wil ik nooit meer weg. Waarom deze regio zo’n enorme aantrekkingskracht op mij heeft? Ik vind de natuur prachtig, maar ook de oude dorpen en stadjes waar het voelt alsof de tijd heeft stilgestaan.

Favoriete nieuwe stad

Zadar Forum Dalmatië

Zadar zonsondergang Kroatië

Nog zo’n lastige keuze, want wordt het dan Malaga aan de Costa del Sol of Zadar in Kroatië of Dresden in de Saksische Schweiz? Alle drie de steden vond ik prachtig en wil ik zo weer naar terug. Toch steekt er één stad net iets boven uit en dat is Zadar. Het compacte centrum, de prachtige pleinen en boulevard, het super relaxte sfeertje, de prachtige gebouwen, maar vooral ook vanwege de mooiste zonsondergang ooit die ik heb gezien.

Niet eerder kreeg ik een brok in mijn keel bij het kijken naar een zonsondergang, maar in Zadar overkwam mij dat wel. Echt een kippenvel momentje en hoog WOW-gehalte.

Favoriete opnieuw bezochte stad

Eiffeltoren Parijs

Met stip op één Parijs! Ons tripje hier naar toe was compleet onverwachts en ook helaas erg kort. Slechts één nacht waren we in de  Franse lichtstad, maar het was opnieuw genieten. Vooral ’s avonds was het genieten toen we op het plein Trocadero genoten van een prachtig verlichte Eiffeltoren.

Mooiste natuur

Plitvice Meren Kroatië

Krka Kroatië vakantiefoto's

Ook in dit geval ga ik voor de natuur in Kroatië want niet alleen de kust is prachtig, maar wat te denken van de Plitvice Meren met zijn vele watervallen? Alsof je zo een sprookjeswereld binnenstapt. Na ons bezoek aan de Plitvice Meren bezochten we later nog het Nationaal Park van Krka en ik had eigenlijk verwacht dat ik dit misschien wel wat tegenvallend zou vinden, maar niks was minder waar. Opnieuw was ik onder de indruk en genoot ik van al die prachtige watervallen.

Lekkerste eten

Lunch boottocht

Ondanks dat we in Spanje heerlijk hebben gegeten, gaat ook deze prijs naar Kroatië. Simpelweg omdat alles op houtskool wordt bereid, alles super vers is en ik de hele vakantie alleen maar vis heb gegeten. Goh, zelfs nu loopt het water mij alweer in de mond! Ik probeer altijd de specialiteiten van een land uit en in Kroatië genoot ik dan ook van heerlijke risotto met vis. Enige nadeel: deze risotto is zwart en na afloop waren mijn tanden zelfs zwart! Bepaald niet charmant, maar ik zou het zo weer overdoen!

Gemiste land in 2019

Dat kan er voor ons maar één zijn en dat is natuurlijk Oostenrijk! Sinds mijn eerste kennismaking met Oostenrijk in 2004 ben ik verliefd op dit land en zijn we er inmiddels verschillende keren geweest. Gekscherend zeggen we weleens: “Een jaar geen Oostenrijk, is een jaar niet geleefd”. Elk jaar proberen we wel even een gaatje te vinden om even naar de bergen te gaan, maar helaas… in 2019 is dit niet gelukt. Voor volgend jaar staat dit land dan ook hoog op ons verlanglijstje!

Kortom…

Kornati eilanden 2019

We hebben dit jaar stuk voor stuk mooie vakanties gehad waar ik met een hele brede glimlach op terug kijk. Het weekje Costa del Sol in maart voelde voor mij al als een zomervakantie, echt heerlijk om in die periode al zo lekker van de zon te kunnen genieten. Het weekje Ardennen was ouderwets vertrouwd en genieten, net als ons weekje in Duitsland.

Onze vakantie in Kroatië spande echter de kroon en stak er met kop en schouders boven uit. Misschien omdat het voor ons een compleet nieuw land was, geen idee, maar vanaf het moment dat we in Zadar wegreden met onze huurauto voelde het goed en genoten we elke dag van zoveel mooie plekjes en verbaasden we ons elke dag weer opnieuw. Ook voor 2020 is dit land een grote kanshebber!

Waar ben jij geweest in 2019?

25 comments

1. Saskia

Wat een fijn reisoverzichtje, wat een mooie plekken hebben jullie bezocht. Kroatië lijkt me erg mooi<3
    Op naar een nieuw mooi reisjaar!

2. Alexandra

Op vakantie gaan kan je nooit genoeg. Ik was dit jaar in Nederland, België, Portugal en de Verenigde Staten.

Wow, mooi lijstje!

3. Henk

Dit jaar zijn we naar Oostenrijk geweest (wij wel?), naar de Eifel en hebben we een paar Nederlandse tripjes gemaakt

1. Wanda

Ik heb je blogs over Oostenrijk dan ook met heel veel plezier gelezen!

4. Lodi

Wij zijn juist in Oostenrijk geweest 🙂 we wilden al jaren heen maar het weer hield ons tegen maar dit jaar gewoon gegaan en hadden prachtig weer. Mooi rijtje hebben jullie dit jaar hoor!

5. rachel

wat een mooi lijstje!! en op naar nog mooie reisjes 😀

6. Amy

Wat een mooi lijstje weer, leuk om te zien hoe je zo enthousiast bent over Kroatië! Daar wil ik ook nog wel eens heen, maar er is zoveel te ontdekken! Mijn absolute topbestemmingen waren New York en De Noordkaap! Ik ben zelf ook bezig aan een overzichtje voor de blog, toch wel leuk om te doen!

1. Wanda

Oh, de Noordkaap… Dat lijkt me echt heel bijzonder.

7. Caroline

Heerlijk weer even met je mee te reizen. Begin dit jaar bezocht ik Thailand, in het voorjaar een persreis naar Lyon. In de zomer een weekje naar de Normandische kust en aan het einde van de zomer nog een midweek naar Berlijn. In november naar België voor een review van Natuurhuisje en op oudjaarsdag vertrekken we naar onze favoriete stad: Parijs.

1. Wanda

Ook een erg leuk lijstje! Super trouwens dat je oud en nieuw in Parijs gaat vieren!

8. Nicole Orriëns

Ik vind dat gele eendje zo leuk. Wat een grappig ornament zo in het landschap.

1. Wanda

Dank je! Ze gaan de laatste jaren steeds mee met ons op vakantie.

9. Bianca

Jaaa plivitce staat ook echt nog op mijn lijstje… dit jaar ben ik voor de tweede keer naar het zuidwesten van Amerika geweest. Het is en blijft waanzinnig!

10. Amina

Wat een heerlijk artikel zeg! En ik hoor van zoveel mensen zulke goede verhalen over Kroatië. Dat ze daar zelfs ook Blue Lagoon-achtige stranden hebben! Wow! Ik ben dit jaar helemaal niet op vakantie geweest helaas, door m’n chronische rugpijn. Maar in 2020 ga ik een of twee weekjes naar Istanbul in Turkije waar ik heel veel zin in heb! Ik wens voor jou dat je in 2020 nog heel veel mooie reizen mag maken!

1. Wanda

Klopt, Kroatië heeft echt een schitterende kustlijn met overal onverwachtse pareltjes van stranden.

11. Mrs. T.

Duitsland, België, Frankrijk.

En net de vakantie geboekt voor 2020: weer naar Frankrijk.

1. Wanda

Jullie zijn er mooi op tijd bij!

12. Henk

Heb je eigenlijk ook een plek waar je niet meer zo gauw terugkeert?

1. Wanda

Ik denk Zweden, daar hebben we een ontzettend dubbel gevoel aan overgehouden. Aan de ene kant is er de heerlijke rust en prachtige natuur, maar daarnaast moesten we echt zoeken naar leuke plekken om naar toe te gaan. Als je puur voor de natuur en wandelen gaat, dan is het een schitterend land, maar wil je wat meer vertier dan wordt het een stuk lastiger

13. Wendy Schuchmann

Wat een mooie plekken heb je bezocht! De Ardennen zijn inderdaad prachtig: ik heb er in het verleden fijn gewandeld en leuke stadjes bezocht.
    Dit jaar ben ik door drukte en ziekte helaas niet zo mobiel geweest als ik had gehoopt. Ik ben in Nederland gebleven, heb naast mijn eigen stad Den Haag de andere grote steden en Breda bezocht en heb veel gewandeld in de natuur rondom Den Haag. Ook mooi!

14. An

Leuk artikel! Fijn dat je zo enthousiast bent over de Belgische Ardennen. Ik woon er op een uurtje rijden vandaan en heb ook steeds het gevoel in het buitenland te zijn, als ik er kom.

15. Mitchel

Wat een leuk overzichtje van jouw reisjaar 2019. Leuk om te lezen over jouw verschillende favorieten. Dit jaar ben ik eigenlijk alleen een weekend in Wenen, Oostenrijk geweest.

16. Sanne

6 landen dan heb je het beter gedaan als ik. Ik en moeder zijn in april naar nederland geweest, de bollen streek.

17. Janet

Wat een leuke lijst en fijn om te lezen! Ik ben ook erg nieuwsgierig geworden naar Kroatië, dat lijkt me een prachtig land! Een hee fijn 2020 gewenst!