Dresden Saksische Schweiz

De hoogtepunten van ons weekje Saksische Schweiz

De Saksische Schweiz was dit jaar onze laatste vakantiebestemming. Dat was het vorig jaar ook, maar toen moesten we op de derde dag onverwachts terug naar huis. Dit jaar gingen we op herhaling en genoten we elke dag van al het moois dat deze regio te bieden heeft. Er volgen natuurlijk nog de nodige blogs, maar voor nu deel ik alvast de hoogtepunten van ons weekje in de Saksische Schweiz met jullie!

– Bastei, een wonder van de natuur

Bastei Saksische Schweiz Duitsland

De Saksische Schweiz is een walhalla voor natuurliefhebbers. Er zijn vele wandelroutes, van licht tot pittig, van kort tot lang, maar één ding staat in ieder geval vast. De wandelroute naar de Bastei is een must voor iedereen die de Saksische Schweiz bezoekt. Ook bij ons stond het hoog op het verlanglijstje én geloof mij, we werden absoluut niet teleurgesteld. Ja, de wandeling vanuit het kuuroord Rathen is soms best even pittig, maar de mooie vergezichten onderweg maken al veel goed. Om nog maar te zwijgen van de uiteindelijke beloning, de Basteibrug.

Wij hebben in ieder geval ontzettend genoten van dit prachtig stukje natuur!

– Festung Königstein, terug in de tijd

Festung Konigstein

Dit was het enige uitje dat we vorig jaar hebben kunnen doen, maar toen heb ik niet geblogd over de Saksische Schweiz en aangezien het echt een bijzondere beleving is, noem ik het nu alsnog. Plus iedere keer als we terug reden naar ons huisje in Weissig kwamen we langs de vesting en zagen we deze in de verte opdoemen waardoor we iedere keer weer werden herinnerd aan hoe prachtig het daar boven was.

Deze vesting geldt als één van de grootsten van Europa en is niet alleen een enorm bouwwerk, maar biedt ook een mooi uitzicht over de omgeving met zowel de Elbe als de diverse rotsformaties. Kortom, zeker iets wat je moet gaan zien tijdens een bezoek aan de Saksische Schweiz.

– Dresden met zijn indrukwekkende altstad

Dresden Saksische Schweiz

Een bezoek aan de Saksische Schweiz is eigenlijk niet compleet zonder een bezoek aan Dresden. Deze stad die compleet werd verwoest in de Tweede Wereldoorlog is in de loop van de jaren volledig in oude stijl hersteld. Het oude centrum is vrij compact waardoor je met gemak op een middag langs alle bezienswaardigheden kunt wandelen. Niet alleen de Frauenkirche maakte indruk op ons, maar ook het voormalige paleizencomplex De Zwinger, nu museum, is een lust voor het oog.

Dresden mag dan een wereldstad zijn, de sfeer in de stad is super relax. Absoluut een stad waar ik naar terug zou willen.

– Pirna, een verrassende parel aan de Elbe

Pirna Elbe

In de directe omgeving van ons huisje werden we omringd door kleine kuuroordstadjes. Veelal met een vrij klein centrum waar het leuk lopen is, maar waar verder weinig is te zien. Groot was dan ook onze verbazing toen we na ons bezoek aan het DDR-museum het historische centrum van Pirna inliepen. Prachtige kleurrijke panden, mooie etalages met stuk voor stuk een geschreven tekst op de ramen, prachtige gevels en een gezellig marktplein met verschillende terrasjes.

Pirna was wat mij betreft echt dé verrassing van ons weekje in de Saksische Schweiz.

– Schloss Weesenstein, een curieus kasteel

Schloss Weesenstein Saksen

Paardenstallen op de vijfde, kelders op de derde en woonvertrekken op de eerste? In Schloss Weesenstein was dat ooit de originele indeling omdat op die manier het gemak van de bewoners het beste werd gediend. Tegenwoordig is het kasteel in een prachtige staat gerenoveerd en is het ingericht als museum. In het kasteel kun je nu genieten van het oorspronkelijke interieur en alles te weten komen over zijn excentrieke bewoners. Ook de bijbehorende tuin is absoluut de moeite waard. Al was het alleen al vanwege het uitzicht op het schloss.

Naast bovenstaande maakten we ook nog een uitstapje naar Tsjechië met onder meer de Aziatische markt in Hrensko. Reden we door het prachtige Kirnitzschtal, namen we een kijkje bij Burg Hohnstein en pakten we terrasjes in onder meer Königstein, Rathen en Stadt Wehlen. Kortom, we genoten van een heerlijk weekje in een super mooie regio waar we vast en zeker nog wel een keertje naar terug gaan.

Is de Saksische Schweiz een bestemming voor jou?

14 comments

1. Ilona Wielinga

Wat een prachtige plaatjes, dit is zeker een plek waar ik ook naartoe zou gaan!

2. Linda

Jazeker hoe lang is het rijden? Ik ben dol op de natuur en plan er altijd een vakantie om heen.

1. Wanda

Voor ons was het zo’n 6,5 uur rijden, wij wonen in het noorden trouwens

3. Lous

Wat een lekker lezende schrijfstijl vind ik dit…onderhoudend informatief.. leuk zo mee te lezen

4. Bryan

Wat een leuke plaatsen. Dresden was bij mij al bekend. Al de rest is toch vrij nieuw voor mij. Ik slaag ze zeker op!

5. Debby | Barcelonamom.com

Ik ben niet zo van het wandelen, maar dit ziet er zeker de moeite waard uit.

6. Mrs. T.

Zo, mooi daar zeg! Naar Dresen wil ik ook nog een keer.

7. Anne - Ditisanne.nl

Prachtig! Ik ben vorig jaar wel in Dresden geweest maar verder hebben we niet zoveel van de omgeving gezien omdat het alleen maar een overnachtingsplek voor ons was, op weg naar Krakau. Maar het ziet er zeker uit als de moeite waard!

8. Frederique

Ja zeker, ik zou me er prima kunnen vermaken. Het ziet er heel leuk en interessant uit. Dat laatste kasteel is al helemaal mijn ding haha

9. Saskia

Wauw wat een prachtige hoogtepunten zeg! Zou me daar zeker kunnen vermaken zo te zien!

10. Gabrielle

Wat een mooi gebied, vooral Bastei lijkt mij echt geweldig omdat ik gek ben op wandelen en de natuur.

11. Melanie Hoogvliet

Hoelang is de wandelroute naar bastei het ziet er prachtig uit. Die gekleurde huisjes vind iik ook altijd super mooi

1. Wanda

Is ongeveer 45 minuten tot een uurtje.

12. Marcella

Wauw, ziet er gaaf uit. Mooie natuur én leuke stadjes. De perfecte combinatie. Ik wil deze regio graag eens ontdekken, dus ik ga je artikel opslaan.