Gezond eten

Project Gezonder Leven: Wat wil ik in 2021 bereiken?

Aan goede voornemens doe ik al jaren niet meer, wel aan projecten. Projecten waar ik gedurende het jaar bewust mee aan de slag wil gaan. Natuurlijk hoop ik daar iets mee te bereiken, maar echt concrete doelen stel ik mijzelf niet. Alle winst die ik op dat vlak kan boeken, is meegenomen. Onlangs deelde ik al de vijf projecten voor 2021 waaronder Project Gezonder Leven. Dit project loopt inmiddels al een paar jaar, maar het blijft lastig om hier de juiste balans in te vinden én vooral om het vol te houden. Te vaak verval ik in herhaling, te vaak strompel ik over mijn eigen valkuilen. Dit jaar hoop ik daar definitief mee af te rekenen!

Gezonder leven door meer te wandelen

Nu we door het hele corona gebeuren weinig anders kunnen dan wandelen, zit het op zich op dit gebied wel snor. Nooit eerder liep ik zoveel. Zelfs tijdens onze vakantie in Oostenrijk (september 2020) wandelden we er lustig op los in de bergen. Dit jaar heb ik zelfs wandelen tot een heus project benoemd. Juist omdat ik er nog meer uit wil halen. Nog fitter worden, langere afstanden wandelen, maar vooral ook dat wandelen een soort van dagelijkse bezigheid wordt.

Ik moet hierbij wel eerlijk toegeven dat ik ook momenten heb dat wandelen een soort van verplichting voelt. Juist nu we niks anders kunnen dan wandelen, heb ik soms gewoon geen zin om weer mijn wandelschoenen aan te trekken. Vooral op de dagen dat het buiten grijs en grauw is, zit ik liever met mijn kont bij de verwarming dan dat ik naar buiten ga. Wat mij betreft kan het voorjaar dan ook niet snel genoeg beginnen. Ik weet zeker dat ik dan weer veel meer plezier in het wandelen heb!

Nieuwsgierig geworden wat ik met Project Wandelen wil bereiken?

Gezonder leven door gezonder te eten

Gezond eten
©Pixabay

Op zich eten we best wel gezond, althans, we eten elke dag vers en ook de fruitschaal is altijd rijkelijk gevuld. Voor ons geen kant- en klare pakjes, maar alles vers bereid. En toch is er ook op dit vlak nog genoeg winst te behalen. Juist door minder te eten, minder te snaaien en onszelf niet elk weekend op wat lekkers te trakteren.

Toch wil ik mijzelf niet alles ontzien en wil ik op zijn tijd ook kunnen genieten van een lekker gebakje of een zak patat. Maar ook hier geldt, het vinden van de juiste balans. In het weekend wat lekkers is geen enkel probleem. Mits ik daar tegenover doordeweeks gezond heb gegeten én ook mijn portie beweging heb gehad.

Ik blijf het echter lastig vinden om uit te vogelen wat nu het beste bij mij past. Minder koolhydraten? Tja, op zich merk ik wel dat ik me dan fitter voel, maar rijst, brood en aardappelen schrappen, gaat me echt te ver. Vorig jaar begon ik vol goede moed aan Weight Watchers, maar ook dat werkte niet voor mij. Te omslachtig om steeds je maaltijden bij te moeten houden om te kijken hoeveel punten je nu hebt gegeten op een dag. Toch heb ik hier wel iets van geleerd, namelijk dat ik sowieso teveel latte machiato’s drink op een dag.

Ook het braaf volgen van weekmenu’s is niet bepaald mijn ding. Qua ontbijt en avondeten gaat dat prima, maar bij de lunch en de tussendoortjes haak ik af. Blijkbaar ben niet ik zo geschikt om in een keurslijf te zitten en wil ik teveel mijn eigen gang kunnen gaan. Inmiddels heb ik al een tijdje de boeken van Project Gezond in huis en maak ik daar geregeld de heerlijkste recepten uit. Ook zij werken met weekmenu’s, dus misschien moet ik eerst eens proberen om drie dagen per week op die manier te eten. Wie weet kom ik dan toch in die bekende flow te zitten en gaat het de andere dagen vanzelf.

Wat ik ook zeker moet gaan doen, is het drinken van water. In de zomer is dat geen probleem, maar zoals nu…

Meer offline zijn

Online
©Pixabay

Soms vraag ik mij echt af wat ik zoal heb gedaan op een vrije dag om dan tot de conclusie te komen dat ik de hele dag met mijn mobieltje in de weer ben geweest. Even een rondje Instagram, even de nieuwssites doornemen, even een rondje Wordfeud, even gluren op Facebook. En ja, tegen die tijd dat je klaar bent, kun je opnieuw beginnen. Ongetwijfeld herkenbaar, althans dat hoop ik dan maar.

Gemiddeld genomen ben ik drie uur per dag online op mijn mobiel en dat wil ik echt gaan minderen. Om dat te bereiken heb ik nu bij een aantal apps een maximale tijdsduur ingesteld. Tot nu toe heb ik twee keer een waarschuwing gehad dat ik mijn tijdsduur had bereikt.

Daarnaast wil ik ook minimaal één avond in de week volledig offline zijn en wil ik elke maand minimaal één weekend offline zijn. Het wordt lastig, want even kijken op mijn mobiel is zo’n vast onderdeel van mijn dagelijkse routine geworden. Dus voor wie hier mee leest, dit weekend ben ik offline!

Heb je nog tips voor mij? Laat ze dan achter in de reacties!

 

11 comments

  1. Nicole Orriëns

    Ik vind dat wandelen een goed plan van je! Hoe doe je dat? Ga je elke dag wandelen? En hoever loop je dan minimaal?

    Beantwoorden

  2. Felice Veenman

    het is inderdaad niet altijd eenvoudig om uit te vinden wat bij je past. Maar door schade en schande wordt men wijs ! Gewoon dingen een tijdje proberen en kijke wat Het doet

    Beantwoorden

  3. LOLA♥CHAMPAGNE

    Mooie tips, wandelen lukt aardig hier, gezonder eten ook, afgewisseld met vreetbuien waarin ik chips en chocolade verorber, minder online is een moeilijke nu

    Beantwoorden

  4. Margriet

    Stoppen met facebook, want wat mis je dan eigenlijk?? Ik heb daardoor tijd over….Het geeft rust, geen drang om steeds te moeten kijken!

    Beantwoorden

  5. Yova

    Gezond eten is zeker belangrijk. Goede tips van jou. Mobiel offline uitzetten is zeker belangrijk. Ook meer pc uit zetten? Wij hadden net fondue gegeten. Voor ons tweetjes. Niet goed haha. Ik weet moeilijk is.Rouwkorst ben ik wel dol op. Stukje komkommer en wortel eten is lekker. Dat vult. Fijne weekend.

    Beantwoorden

  6. Tessa

    Heel veel succes met alles. Dat van wandelen herken ik. Ikblijf ook liever binnen als het zulk slecht weer is

    Beantwoorden

  7. Lindaschrijfthetop

    Ik wandel ookmetde hond, maar ook meteen app. Werkt motiverend.

    Beantwoorden

  8. Caroline

    Meer bewegen, gezonder eten, minder schermtijd, beter slapen, goed ontspannen. Het zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel gaat zitten.

    Beantwoorden

  9. Corrina

    Mooie doelen
    Ik heb er zelf ook er paar
    Wat meer naar mijzelf luisteren
    Grenzen stellen

    Beantwoorden

  10. Saskia

    Wat een fijn artikel! Dingen die ik dit jaar ook zeker meer wil doen; wandelen, lekker offline vertoeven. Tot nu toe gaat het me goed af. heel erg veel succes met deze toffe doelen. Gaat vast goed komen!

    Beantwoorden

  11. Saskia

    Dat gezonder eten klinkt me zo bekend in de oren! Ik weet hoe het moet, heb als ik wil een hele goede stok achter de deur (Weight watchers) maar het volhouden is zo verdomde lastig. Erge is, al ik een weekje netjes aan doe, zie ik gelijk resultaat op de weegschaal… dat zou toch een goede motivatie moeten zijn…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: