Gosausee Oostenrijk

Gosausee: genieten van helder blauw water en besneeuwde bergtoppen

Jarenlang heb ik geroepen dat de Lunersee het mooiste meer van Oostenrijk was, maar sinds afgelopen juni is die plek ingenomen door de Gosausee! Dit adembenemende meer is misschien minder bekend dat de Lunersee, maar geloof mij, het is absoluut ‘breath taking’. Sterker nog, ik was gewoon geroerd door de schoonheid van dit meer! Hoogste tijd dus om de Gosausee aan jullie te laten zien!

Gosausee, een sprookjesachtig bergmeer

Gosausee Salzkammergut Oostenrijk

Hoewel we op weg naar Hallstatt de borden van Gosausee al hadden gezien, hadden we niet verwacht dat we nog zo’n eind het dal in moesten rijden om er te komen. Aangezien er slechts één weg is die naar het meer leidt, kunnen we het niet missen. Wel twijfelen we of we direct bij de eerste parkeerplaats moeten stoppen of toch verder door moeten rijden. We besluiten tot het laatste en dat bleek een goede zet. Er zijn nog een paar plekjes vrij op de parkeerplaats die het dichtste bij het meer ligt.

Al direct zien we de Gosausee opdoemen achter de diverse restaurantjes en terrasjes. We besluiten echter om direct richting de kabelbaan te gaan. Het meer van dichtbij bewonderen, kan altijd nog. We gaan eerst naar boven!

Omhoog met de Gosaukammbahn

Dankzij onze Salzburgerlandkaart kunnen we gratis met de Gosaukammbahn en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. Al onderweg genieten we van het uitzicht op de Gosausee en de besneeuwde toppen van het Dachstein Massief.

Eenmaal boven aangekomen, gaan de meeste toeristen direct al aan de wandel. Wij besluiten echter om eerst even te genieten van het prachtige uitzicht. Daarna gaan ook wij ons verdiepen in de wandelmogelijkheden. Onze keuze valt al vrij snel op de route richting het Aussichtpunkt, een blauwe route, dus relatief eenvoudig en in principe voor iedereen goed te doen.

Op hoogte genieten van de Gosausee

Eenmaal aan de wandel is het even zoeken naar de juiste route, want volgens mij mist er her en der een bordje, maar gelukkig wijst een ander stel Nederlanders ons de juiste weg.

Ondertussen genieten we al volop van het prachtige uitzicht, nog niet wetende wat ons nog te wachten staat. We zijn nog een stukje verwijderd van het Aussichtpunkt als we twee bankjes spotten. Eén van deze bankjes is nog vrij en we zetten dan ook koers hier naar toe. Wat volgt, kan ik slechts in één woord samenvatten: WOW!

Gosausee Salzkammergut Oostenrijk

Dachstein Massief Gosausaee Oostenrijk

Helemaal onder de indruk van het uitzicht zijn we een paar tellen sprakeloos. De Gosausee met zijn helderblauwe water zien we in de verte liggen met op de achtergrond de besneeuwde bergtoppen van het Dachstein Massief. Het is ongelofelijk mooi, misschien niet eens goed vast te leggen op een foto. Dit is echt gewoon zo’n plek die je met eigen ogen moet zien om de schoonheid ervan te ontdekken.

Wij zitten in ieder geval een hele tijd alleen maar in stilte van het uitzicht te genieten. Ondanks dat het een warme dag is, heb ik overal kippenvel, ik ben echt ontroerd door deze aanblik.

Het Aussichtpunkt

Met moeite verlaten we dan ook ons bankje en wandelen verder naar het Aussichtpunkt. Ook hier worden we getrakteerd op magische bergtoppen en hebben we het gevoel alsof we onderdeel zijn geworden van een ansichtkaart.

Vanaf dit punt zijn er nog diverse wandelingen mogelijk, maar deze zijn voor ons wat te uitdagend, dus we besluiten om dezelfde route terug te gaan. Voordeel hiervan is dat we opnieuw langs ‘ons bankje’ komen en genieten we opnieuw van het bijzonder mooie uitzicht.

Aangezien het inmiddels al tegen half 4 gaat en de laatste kabelbaan om 16.45 uur teruggaat, besluiten we om met enige tegenzin het terras op te zoeken. Nog even genieten van het uitzicht en dan moeten we helaas toch naar beneden.

De Gosausee van dichtbij bewonderen

Gosausee Oostenrijk

Natuurlijk was het uitzicht op zo’n 1.600 meter hoogte al indrukwekkend, maar ook aan de rand van de Gosausee is het uitzicht sprookjesachtig.

Ondanks dat het hier toeristisch oogt vanwege de terrasjes en de souvenierswinkeltjes kunnen we er toch in stilte van genieten. Her en der zien we wat mensen in het meer zwemmen, ook is het mogelijk om rondom het meer te wandelen. Een vrij vlakke wandeling van zo’n vijf kilometer. Tevens heb je de mogelijkheid om door te wandelen naar de Hinterer Gosausee, maar dit gedeelte is wat steiler en daardoor pittiger. Hiermee wandel je dan in totaal zo’n twaalf kilometer.

Aangezien wij hoog in de bergen al het nodige hebben gewandeld, laten we het rondje van vijf kilometer achterwege, maar deze wandeling zullen we zeker bij een volgende bezoek aan de Gosausee gaan doen. Diep onder de indruk van al het moois dat we hebben gezien, slenteren we op ons gemak terug naar de parkeerplaats.

Praktische tips om te genieten van de Gosausee

Wil je liever niet met de kabelbaan, maar wel genieten van de Gosausee? Dat kan prima, in dat geval zou je echt de rondwandeling van vijf kilometer moeten gaan doen. Op die manier kun je onderweg continu genieten van het adembenemende uitzicht.

Wel met de kabelbaan, dan raad ik je aan om de Salzburgerlandkaart aan te schaffen. Zeker als je langer dan een week in dit gebied verblijft. De Gosaukammbahn valt hier namelijk onder en dan kun je ‘gratis’ genieten van het uitzicht op zo’n 1600 meter hoogte.

Zowel bij het meer als boven in de bergen vind je diverse horecatentjes. Beneden tref je trouwens ook Gasthaus Gosausee waar je niet alleen voor een versnapering terechtkunt, maar ook kunt overnachten zodat je ’s ochtends wakker wordt met dit uitzicht.

Tenslotte zijn er diverse gratis parkeerplaatsen aanwezig, maar ik raad je wel aan om eerst door te rijden naar de laatste parkeerplaats. Wie weet heb je geluk en is er nog net een plekje vrij!

Zie jij je al genieten van de Gosausee?

9 comments

1. Linda schrijft 't op

Wow wat heeft het water vele kleuren blauwin Duitsland hebben wij ook zo’ n meer bezocht.

2. Nicole Orriëns

Wauw, dat is letterlijk en figuurlijk een pláátje! Die eerste foto kan zo op een kaart. Echt schitterend!

3. Tessa

Wat ziet dat er prachtig uit. Blijft indrukwekkend om zulke uitzichten te hebben

4. Jouvence

Wauw, wat een prachtig helder blauw meer! Deze plaats ga ik aan mijn lijstje toevoegen.

5. Janet

Oh wat een gave plek zeg! Ik denk dat dit echt iets voor mij zou zijn.. ik houd ervan. Prachtige uitzichten vind je hier.

6. Rory

Jeetje, wat een prachtige foto’s! En wat een view. Breathtaking indeed! Ik vind het zo jammer dat ik echt geen kabelbaan durf te nemen. Iets met hoogtevrees. Wandelen ben ik ook niet echt gewend om (lang) te doen, maar 5 kilometer moet te doen zijn inderdaad.

7. Mandy

Oh wauw! Ziet er echt sprookjes achtig uit. Oostenrijk heeft heel veel van dat soort mooie plekjes. Ik mis het echt om te reizen..

8. Sherry

Wow wat een prachtige water is dat. Wauw ik moet erheen!

9. rachel

Ja!! ik zie mij er wel genieten! ben gek op Oostenrijk en gingen altijd op wintersport erheen