Project Nederland: Wat heb ik zoal gezien/gedaan in 2021?

Sinds een tijdje ben ik bewust bezig met Project Nederland. Oftewel, meer op ontdekking in eigen land. In 2020 viel dat echter in de praktijk een beetje tegen, ondanks dat we door corona ook toen beperkt waren. Vorig jaar waren we opnieuw vooral in Nederland op pad én nu kan ik dan wel wat zaken van mijn lijstje afstrepen. Hoewel, tegelijkertijd groeit mijn lijstje toch ook weer door al jullie blogs over die leuke uitstapjes in Nederland!

Maar goed, voor nu dus een terugblik op 2021 én vermeld ik ook alvast de toevoegingen!

Steden in Nederland

haven Elburg

Grote steden trekken mij steeds minder, kleinere steden daarentegen trekken mij steeds meer aan. Gewoon dat kneuterige en niet die mensenmassa. Hoewel het in 2021 qua drukte wel mee zal zijn gevallen in de meeste steden. Ondanks dat we afgelopen jaar vaker in Nederland op pad zijn gegaan, kan ik toch slechts twee steden van mijn lijstje afstrepen. Namelijk Elburg (zijn we zelfs 2x geweest) en Maastricht.

Verder zijn we nog wel weer in Amersfoort en in Valkenburg geweest, maar er is dus nog volop werk aan de winkel in deze categorie.

• Delft
  • Naarden
  • Heusden
  • Middelburg

Nieuw op deze lijst: Goes, Groede, Sloten, Sneek en Harlingen. Met onze vakantie naar Zeeland in het vooruitzicht zullen vooral de Zeeuwse steden worden ontdekt, maar wellicht dat we ook nog op toer kunnen gaan in Friesland.

Natuurgebieden in Nederland

Vijftig Bunder Drenthe

Ondanks dat we vorig jaar flink wat hebben gewandeld, kan ik slechts twee natuurgebieden van mijn lijstje doorstrepen. Te vaak keer ik nog terug naar een bekend gebied. Maar dat geeft niks, want blijkbaar valt er ook in de bekende gebieden nog steeds genoeg te ontdekken!

Wel ging ik eindelijk aan de wandel in het Noordlaarderbos en dat deed ik zelfs twee keer en zal ongetwijfeld nog wel vaker gebeuren. Verder gingen we aan de wandel op de Veluwe, namelijk over de Ermelose heide en De Dellen. Ook gingen we nog op de witte fietsjes door Nationaal Park De Hoge Veluwe en ontdekten we op een druilerige dag nog het Heuvingerzand in Drenthe. Dus ja, mijn lijstje was duidelijk nog niet compleet.

• Nationaal Park Lauwersmeer (Groningen) (2019)
  • natuurgebied ‘t Roegwold (Groningen) (2020)
  • natuurgebied De Onlanden (Groningen)
  • Nationaal Park Drentsche Aa (Drenthe) (2020)
  • Nationaal Park De Alde Feanen (Friesland)
  • Nationaal Park Dwingelderveld (Drenthe)
  • De Posbank op de Veluwe
  • Balloërveld (Drenthe) (2019)
  • Natuurgebied Appelbergen (Groningen) (2019, zie foto hierboven van 2020)
  • Noordlaarderbos (Drenthe) (2021)
  • Natuurgebied Tusschenwater (Drenthe)
  • Nationaal Het Drents Friese Wold (Drenthe)
  • Nationaal Park Het Witte Veen (Overijssel) (2020
  • Regio Westerwolde (Groningen)
  • Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug (2021)
  • Het Waddengebied (Ameland, Schiermonnikoog en Texel hebben we al eens bezocht, maar dankzij Het Perfecte Plaatje staat nu ook Vlieland op mijn lijstje)

Musea in Nederland

Door corona waren de musea het grootste deel van de winter van 2021 gesloten en dat is uitgerekend de periode waarin wij naar een museum gaan. Helaas geen enkele musea bezocht en dus blijft dit lijstje ongewijzigd staan voor dit jaar.

• Het Drents museum in Assen
  • Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen
  • Panorama Mesdag in Den Haag
  • Het Streekhistorisch museum in Stadskanaal
  • Het Veenpark in Barger-Compascuum
  • Het Oorlogsmuseum in Overloon (2019)
  • Het Scheepvaartmuseum in Groningen (2019)
  • Het Rijksmuseum in Amsterdam
  • Museum Havezate Mensinge in Roden (2019)

Kastelen en borgen

Kasteeltuinen Arcen

Landgoed Staverden oktober

Ook qua kastelen en borgen was het niet een best jaar. Hoewel…. we bezochten wel de Kasteeltuinen van Arcen en waren daarvan diep onder de indruk. Ook wandelden we bij Landgoed Staverden in Gelderland, aanrader! Voorlopig zijn er nog geen aanvullingen, maar ook dat kan gaandeweg het jaar zomaar veranderen.

• Kasteel De Haar in Utrecht
  • Kasteel Doorwerth in Gelderland
  • Kasteel De Doornenburg in Gelderland
  • Slot Loevestein (Gelderland)
  • Kasteel Rechteren (Overijssel)
  • Kasteel Duurstede (Utrecht)
  • Menkemaborg (Uithuizen Groningen)
  • Verhildersum (Leens Groningen)
  • Kasteeltuinen Arcen (Limburg, 2021)
  • Landgoed Staverden (Gelderland, 2021)

Wat wil ik nog eens gaan doen in Nederland?

waterval Chinese Tuin De Hortus

tulpenveld Dwingeloo Drenthe

Naast steden, natuurgebieden en musea zijn er nog tig andere dingen die mij leuk lijken om een keertje te doen. Vandaar dit lijstje. En ja, op dit vlak ben ik redelijk actief geweest, want zo ging ik samen met mijn moeder een dagje naar Hortus Haren. Ook reden we in mei een tulpenroute in Drenthe en dompelden we ons onder in de tropische sferen van De Orchideeënhoeve.

Verder deed ik met vriendinnetje T. een autopuzzeltocht door het Oldambt, een regio in de provincie Groningen, een aanrader! Ook reden we wat mij betreft de mooiste autoroute van ons land, namelijk de Mergellandroute, en ontdekten we op die manier de mooiste plekjes in Zuid-Limburg.

• de molens fotograferen op De Kinderdijk
  • genieten van Hollandse ambachten in De Zaanse Schans
  • een NS-wandelroute lopen
  • met een bijzonder voertuig, zoals een dafje of een lelijk eend, op ontdekking in Nederland
  • bloemen fotograferen in Hortus Haren (2021)
  • street art spotten
  • na Kamp Westerbork en Kamp Amersfoort wil ik ook nog graag Kamp Vught bezoeken
  • Een bezoek brengen aan een kaasmarkt zoals in Almaar of Gouda
  • Genieten van de tropische tuin in De Orchideeënhoeve (2021)
  • Tulpenvelden fotograferen in Drenthe (in Groningen doe ik dat al jaarlijks) (2021)
  • Uitzicht vanaf Het Forum op de stad Groningen (2020)
  • Dineren in een reuzenrad (2020)
  • genieten van een high tea in een theetuin
  • overnachten in een natuurhuisje
  • Het rijden van de Hunebed highway in Drenthe

Ook dit lijstje zal ongetwijfeld nog weer worden aangevuld, dus tips zijn altijd welkom!

Kortom, ik ben heel benieuwd wat er dit jaar zoal op mijn pad zal komen, welke steden we zullen bezoeken én vooral welke onverwachtse pareltjes we zullen ontdekken!

12 comments

1. lindaschrijfthetop

Wat een handig lijstje met natuurgebieden, die ga ik ook eens maken. Delft staat op je lijstje en is een leuke plek om naar toe te gaan.

2. Liesbeth

Wat ook weer een fijne blog om te lezen. Dank je Wanda voor het delen! Tip en mogelijke aanvulling op je indrukwekkende lijst is, als voor je mogelijk, een bezoek aan Ampie’s berg in ’t Harde. Een indrukwekkende tuin geheel eigenhandig gerealiseerd door de eigenaar en zijn vrouw.

1. Kelly

Overnachten in een. Natuurhuisje zou ik ook wel eens willen doen. Ik hou het in gedachten 😉

3. Jolanda

Wat leuk om allemaal te lezen. Ik vind het heel fijn om wat te bekijken in Nederland. Normaal roeide ik wedstrijden door heel Nederland. Dus zag ik onder het roeien (en er voor en er na) veel van Nederland en soms roeide we ook met ons team in het buitenland. Vaak heb ik me verbaasd wat is Nederland mooi. Dan kunnen we nog veel pagina’s van je verwachten als ik je lijstje zo zie.
    Leuk om te volgen

4. Elena

Wat een mooie plekken zeg! Ik wou dat ik van dit lijstje af wist toen ik nog in Nederland woonde. Maar ik zal het zeker bewaren.

1. Mandy

Ik volg jou altijd met zoveel plezier! De foto’s die ik altijd op insta tegen kom van jou, kan ik altijd zo van genieten!! Dit is ook weer een super leuk lijstje, ik kan er ook al meerdere dingen van afstrepen

5. Rory

Ik vond Zierikzee heel leuk om te leren kennen. Sowieso zijn we Zeeland aan het ontdekken in de afgelopen jaren. Utrecht is natuurlijk THE PLACE TO BE! Ok, wat enthousiasme hier. Maar ik ben er geboren en het is zó ‘mijn stadsie’ voor altijd en eeuwig. Waar ik ook Utrecht binnenkom, ik voel mij er onmiddellijk thuis. Fantastische foto van de schapen trouwens. Mijn 9-jarig dochtertje is wég van schapen (don’t ask) en ging los toen ze die zag.

6. Soraya

Leuk dat je bezig bent met project Nederland en ontdekking. Ik zou dat ook wel winnen doen, omdat het natuurlijk ook interessant is om te weten wat Nederland nou te bieden heeft. Leuke foto’s gemaakt! En kleine steden trekken mij ook, ik denk dat je daar toch meer te vinden hebt. Een musea heb ik vrij weinig bezocht, zou ik ook wel willen eigenlijk.

7. Tessa

Je hebt al veel moois gedaan en je hebt veel leuke dingen op jouw lijstje staan. In Leiden is de Burcht een van mijn favoriete plekjes

8. Saskia

Benieuwd wat er dit jaar allemaal op je pad gaat komen. Ik geniet altijd extra mee!
    En eens met Tessa, de Burcht van Leiden is echt wel tof. Wil ik zeker ook eens met Noa heen, die het vast een kasteel vind 😉

9. Cynthia

Wat leuk om zo een wishlist bij te houden en af te strepen. Als je naar Zeeland gaat, is Veere ook echt een aanrader. Hele mooie ‘kneuterige’ gebouwen en ouderwetse sfeer.

10. Marcella

Leuk, dan kunnen wij nog steeds eens gaan wandelen in de Onlanden! Leuk om zo je ontdekkingen bij te houden. Ik zal mijn lijstje ook gaan updaten!