De hoogtepunten van onze vakantie aan het Lipnomeer

Inmiddels zijn we al een weekje weer terug, sterker nog, vandaag is de laatste dag van mijn vakantie. Nog lang niet alle foto’s zijn uitgezocht, maar ik kan jullie nu wel al verklappen dat we een hele leuke vakantie hebben gehad.

Van vorige vakanties in Tsjechië wisten we dat het soms even zoeken is naar een leuke bezienswaardigheid in de buurt van je accommodatie. Aan het Lipnomeer hadden we dat totaal niet en hebben we ons elke dag prima vermaakt! Uitgebreide blogs volgen natuurlijk nog, maar voor nu deel ik alvast zes hoogtepunten met jullie!

Het kleine dorpje Holašovice

Holasovice Zuid-Bohemen Tsjechië

Heel eerlijk? Ik had er nog nooit van gehoord, maar al googelend en het lezen van blogs kwam ik dit dorpje tegen. Een dorpje met slechts 140 inwoners, maar wel een heel bijzonder dorpje. Het staat namelijk op de Werelderfgoedlijst van Unesco en dat maakte het voor mij al direct interessant.

En ja, ondanks dat het bepaald niet groot is, is het zeker weten een aanrader om even een kijkje te nemen in dit goed bewaard gebleven traditioneel Centraal-Europees dorp. Het dorpje bestaat uit 23 oorspronkelijke boerderijen inclusief hun schuren, stallen en tuinen en deze dateren uit de 18e en 19e eeuw.

De hoofdstad van Zuid-Bohemen: České Budějovice

Ceske Budojovice Zuid-Bohemen Tsjechië

Dit was zo’n stadje die ons in positieve zin heeft verrast, want op voorhand hadden we er eigenlijk niet zoveel van verwacht. Maar eenmaal in de historische binnenstad keken we onze ogen uit.

Alle steegjes leiden naar het grootste vierkant plein in Tsjechië, Námestí Premysla Otakara II, met zijn Samson fontein. Rondom het plein diverse prachtige panden, de één nog mooier dan de ander. Het enige nadeel is dat het geen autovrije centrum heeft en dat je bijna geen foto’s kunt maken zonder een voertuig in beeld.

Het boomkronkelpad met uitzicht op het Lipnomeer

Boomkronkelpad Lipnomeer Tsjechië

Uitzichtpunten en Wan, ze gaan hand in hand samen, dus het Boomkronkelpad aan het Lipnomeer stond bovenaan mijn to do lijstje. Natuurlijk moet je dan wel mazzel hebben met het weer, maar gelukkig hadden wij dat tijdens onze vakantie.

Dus op een mooie zonnige dag gingen we met de stoeltjeslift vanuit Lipno nad Vltavou naar boven om vervolgens via het Boomkronkelpad nog verder omhoog te wandelen. Onze beloning? Een prachtig uitzicht op het Lipnomeer en het Boheemse woud! Echt super mooi om te zien!

Český Krumlov: de parel van Zuid-Bohemen

Ceske Krumlov Zuid-Bohemen Tsjechië

Net als het Boomkronkelpad stond ook Český Krumlov hoog op mijn lijstje. Mijn verwachtingen waren dan ook best wel hoog en ergens was ik dan ook ‘bang’ dat het tegen zou vallen. Maar nee, Český Krumlov maakte mijn verwachtingen in alle opzichten waar!

Ook dit stadje staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco en dat is geheel terecht. Volgens internet heeft het stadje zo’n 300 historische gebouwen en dat zorgt ervoor dat je soms gewoon niet weet waar te kijken. Steeds ontdek je weer wat nieuws en dat maakt het rondslenteren in dit stadje zo ontzettend leuk.

Natuurlijk wandelden we ook naar boven, naar het Kasteel om van daar te genieten van het uitzicht op de compacte stad met de vele gekleurde panden met rode daken.

Dit is echt zo’n stadje waar je niet uitgekeken raakt en dat heeft er dan ook voor gezorgd dat we er zelfs twee keer zijn geweest!

Het sprookjesachtige kasteel Hluboka

Kasteel Hluboka Zuid-Bohemen Tsjechië

Door de jaren heen hebben we meerdere kastelen bezocht, al dan niet met een gids, maar dit kasteel Hluboka staat met stip op nummer 1!

Niet alleen de buitenkant is prachtig om te zien, maar ook de kasteeltuinen en het interieur van het kasteel zijn super mooi. Het kasteel is alleen met een rondleiding te bezoeken en dan word je in een uurtje door een aantal vertrekken geleid waaronder een imposante bibliotheek met maar liefst 12.000 boeken! Ook de wapenkamer is indrukwekkend om te zien.

Het klooster van Vyssi Brod

We waren er al verscheidene keren langs gereden, maar op onze laatste vakantiedag besloten we toch om er naar toe te gaan. Een goede zet, want hoewel het klooster van buiten niet echt bijzonder is om te zien, is het dat zeker wel aan de binnenkant!

Ook nu weer uitsluitend te bezoeken met een rondleiding en gelukkig voor ons kregen we een privétoer met een Engels sprekende gids. Een indrukwekkende rondleiding met als absoluut hoogtepunt de bibliotheek met zijn prachtige fresco.

Wat deden we verder nog aan het Lipnomeer?

Doordat het zo dicht bij Oostenrijk ligt, kwamen we er ineens achter dat we ook vlakbij Mauthausen (concentratiekamp) waren en dat was zeker een bezoek vol met indrukken.

Verder reden we een rondje langs het meer en namen we onder meer een kijkje in Frymburk en Horni Plana. Ook bezochten we in Vyssi Brod enkele Aziatische winkels waaronder een heus Outletcenter en hadden we het gevoel dat we in het pakhuis van AlieXpress waren beland. Niet echt ons ding, maar toch leuk om even gezien te hebben.

En ja, verder werd er veel gelezen, heerlijk gegeten, Formule 1 gekeken en dat alles op standje relax!

12 comments

1. Tine

Wat een mooie locatie met leuke bezienswaardigheden. Het boomkronkelpad en kasteel Hluboka zou ik ook wel eens willen bezoeken.

2. Kijkje in huis en tuin

Wat een leuk idee, een bezoekje aan een historische stad, helemaal als je er niet veel van verwacht.

3. Jouvence

Wat een mooie foto’s en wauw wat ziet het kasteel er prachtig uit! Echt iets voor mij en mijn man, met onze museumjaarkaart gaan we hier ook altijd alle kastelen af.

1. Claire

Wat fijn dat jullie een heerlijke vakantie hebben gehad! Het boomkronkelpad met uitzicht op het Lipnomeer ziet er ook echt magisch mooi uit!

4. Heidi

Wat prachtig, zeker vind ik de kasteel super mooie.
    Echt een top vakantie heb je beleeft.

5. Simone

Wat een mooie en fijne vakantie. Jullie hebben echt leuke plekken bezocht! Dat kasteel is ook wel echt het type kasteel wat ik als kind tekende, super grappig.

6. Elsa

Heerlijke vakantie zoals ik hier lees. Het kleine dorp is idd heel schattig. De foto’s zijn geweldig! Dankjewel voor dit verslag, zo maak ik kennis met iets waar ik nooit van heb gehoord. Super!

7. Melanie Hoogvliet

Dat ziet eruit als een heerlijke vakantie. Wat mooi is dat kronkelpad al zou ik dat bruggetje/pad wel spannend vinden.

8. Tessa

Zo te zien en te lezen was het een heerlijke vakantie. Dat kasteel ziet er prachtig uit

9. Eat Live Travel

Wat prachtig. De omgeving ziet er ook zo sprookjesachtig uit. Het lijkt me ook heerlijk om daar te wandelen. Het concentratiekamp lijkt me ook zeker indrukwekkend!

10. Irene

Wat leuk! Ik ben dol op meren en kastelen. Het Lipnomeer kende ik nog niet. Bedankt voor de tip!

11. Yova

Wat ziet daar heel mooi uit. Kastelen ziet erg mooi uit. Wat hebben jullie mooie plekje gevonden om te kijken. Lipnomeer ken ik ook niet. Nooit van gehoord. Mooie foto’s. Fijne dag.