Zadar Forum Dalmatië fotografie

Wat heeft onze vakantie in Kroatië gekost?

Vakantie, het kost altijd meer dan wat je op voorhand denkt. Ook als je zoals wij buiten het hoogseizoen om kunt gaan, geef je vaak toch meer geld uit dan je had verwacht. Voornaamste oorzaak? De vier V’s, oftewel vervoer, verblijf, vermaak en voer, oftewel eten en drinken. Vandaag geef ik je dan ook een inkijkje in ons huishoudboekje en vertel ik je open en bloot wat wij hebben uitgegeven tijdens onze vakantie!

– Vervoer

huurauto vakantie Kroatië

Normaal zijn we meer van de autovakanties, maar dat weerhield ons er altijd van om richting Kroatië te gaan vanwege de afstand. Dat veranderde echter snel toen we bij Ryanair goedkope tickets voor Zadar in Dalmatië zagen. De tickets werden dan ook rap geboekt, maar dat betekende ook dat we een parkeerplaats moesten boeken op vliegveld Eindhoven en dat we een huurauto moesten boeken aangezien we ter plekke toch wel graag over een auto willen beschikken. Ook die auto moest natuurlijk weer vol getankt afgeleverd worden bij het verhuurbedrijf.

• tickets: € 90,= voor twee personen voor een retourtje van Eindhoven naar Zadar
  • bijgeboekte koffer € 40,=
  • parkeerplaats Eindhoven voor 11 dagen: € 81,=
  • huurauto Sunny Cars voor 11 dagen € 245,=
  • tanken: ongeveer € 75,= in totaal voor twee tankbeurten (1x vol en 1x een kwart)

Totale uitgaven voor vervoer: € 531,=

– Verblijf

Appartement Dada Biograd na Moru

Apartmani Dada Biograd na Moru

Na wat speurwerk bij Booking.com boekten we uiteindelijk een studio bij Apartment Dada in Biograd na Moru. Hier verbleven we in totaal elf dagen. We hadden hier nog wel wat geld op kunnen besparen, maar kozen bewust voor deze studio vanwege de ligging ten opzichte van het centrum, de lichte inrichting én het uitzicht op de zee en haven.

• studio voor 11 dagen: € 550,=
  • toeristenbelasting: € 20,=

Totale uitgaven voor verblijf: € 570,=

– Vermaak

Plitvice Meren Kroatië

Krka Nationaal Park Kroatië

Zadar Forum Dalmatië

Wat hebben we tijdens onze vakantie zoal gedaan wat geld heeft gekost?

• entree Plitvice Park: € 70,= voor twee personen
  • entree Nationaal Park Krka: € 55,= voor twee personen
  • boottocht Kornati Eilanden: € 70,= voor twee personen incl. ontbijt en lunch aan boord
  • entree Fort St. Michaels in Sibenik: € 20,= voor twee personen
  • entree kerk St. Donatus in Zadar: € 10,= voor twee personen

Totale uitgaven voor vermaak: € 225,=

– Eten & Drinken

Normaal koken we regelmatig zelf tijdens onze vakanties, maar in Kroatië hebben we hooguit een enkele keer een salade gemaakt en gingen we verder elke avond uit eten. Niet omdat het nu zo spot goedkoop was, want Biograd na Moru, onze uitvalbasis, is een populaire badplaats aan de kust van Dalmatië waardoor de prijzen hoger liggen dan bijvoorbeeld in een klein vissersdorpje of in het binnenland. Onderstaande bedragen zijn trouwens een schatting en gebaseerd op het gemiddelde wat we per dag kwijt waren.

• boodschappen: € 100,= (betreft ontbijt en drinken)
  • terrasjes: € 100,=
  • lunches: € 150,=
  • diner: € 350,=

Totale uitgaven Eten & Drinken: € 700,=

– Totaalbedrag 11 dagen Kroatië

En dat betekent dat onze vakantie in totaal € 2.026,= heeft gekost. Ongetwijfeld ben ik dan nog kleine uitgaven zoals parkeergeld en dergelijke vergeten, maar in grote lijnen kunnen we dus stellen dat we zo’n € 1000,= per persoon kwijt waren. De grootste kostenpost was zoals gebruikelijk de rubriek Eten & Drinken, maar ook qua entreegelden waren we best wel wat geld kwijt. Het Plitvice Nationaal Park is bepaald niet goedkoop, maar had ik absoluut voor geen goud willen missen.

Waar geef jij het meeste geld aan uit tijdens een vakantie?

11 comments

1. Krystle/Batboy

Wow, prachtig daar zeg! Ik denk dat wij het meeste geld uitgeven aan eten en drinken.

2. Lodi

Het valt me op dat het huren van de auto goedkoop was, of ligt dat aan mij, ook het huren van de studie is niet duur als je nagaat dat je er 11 dagen zat. Hier is het ook vaak de entree kosten en toch het eten en drinken wat veel geld kost. Maar kan me voorstellen dat je ook wel iets wilt zien, nu je hier toch was,

3. Alexandra

Ik geef niet veel uit in de vakantie, koken doe ik eigenlijk altijd zelf. Eén keer in de vijf, zes jaar, moet er voor sparen, ga ik op een dure vakantie. Vaak ga ik dan per vliegtuig naar Amerika of Azië.

4. Shirley

Bij ons is eten en drinken ook altijd een best grote kostenpost. Maar ik geniet er ook heel erg van en het is voor mij een belangrijk onderdeel van de vakantie.

5. Nicole Orriëns

Allemachtig, dat vind ik alles bij elkaar toch best een stevig bedrag. Mara ik ben dan ook niets gewend. Maar als ik het zo lees was het wel de moeite waard. En daar gaat het toch om op zo’n vakantie.

6. Skincarebynaomi

Heerlijk land hè Kroatie. Heel grappig maar ik hou altijd over als ik met vakantie ga. Waarschijnlijk ook een verschil omdat ik vaak op campings zit zonder veel poes pas. Dat scheelt veel geld! Ook boodschappen in kroatie is erg weinig. Leuk om eens te zien wat een ander uitgeeft.

7. Paula

Het is bij mij vaak vooral de V van Voer die de kosten hoog op doet lopen. Als ik het zo zie heb je jullie voor een mooi bedrag een fijne vakantie gehad. Het kan altijd nog goedkoper uiteraard, maar je wilt ook gewoon lekker kunnen genieten.

8. Mandy

Ik vind het eigenlijk nog best meevallen voor 11 dagen! Die trekpleisters zijn inderdaad vaak prijzig maar dat is juist leuk op vakanties

9. Dhini

Wat prachtig en leuk zeg vakantie, alleen dan wel kost geld.

10. Anke (Fanke.nl)

Dat hebben jullie nog netjes gedaan, vind ik! Bij ons is eten en drinken ook de grootste uitgavenpost.

11. Leen

Heel fijn dat je zo open bent over je uitgaves! Handig om weten! Ik moet van onze net gepasseerde vakantie de uitgaves nog berekenen… Ik gok alvast dat het veel meer is dan ik had gebudgetteerd, want we zijn nogal vaak uit eten gegaan.