Montafon Vorarlberg Oostenrijk

5x Waarom ik niet op vakantie ga in Nederland

Nederland, een prachtig mooi land waar ik nog lang niet alles van heb gezien en absoluut meer van wil ontdekken. Toch is de kans niet groot dat ik in Nederland op vakantie ga. Weekendje weg in eigen land doen we meestal één keer per jaar, maar een vakantie, in de zin van een week? Nee, dat zie ik ons echt niet zo snel doen. Ik zal niet zeggen nooit, maar voorlopig trekt het mij absoluut niet om op vakantie te gaan in eigen land. Waarom ik daar zo stellig in ben? Nou, om deze redenen!

Ik mis de bergen

In 2004 kwam ik voor het eerst in Oostenrijk en zag ik voor het eerst in mijn leven bergen van drie kilometer hoog. Sindsdien ben ik hieraan verknocht, net als aan Oostenrijk zelf trouwens. Ik blijf het een bijzonder mooi gezicht vinden en kan er dan ook enorm van genieten. Niet eens zozeer vanwege de wintersport, want dat heb ik namelijk nog nooit gedaan, maar in de zomer ga ik maar wat graag naar de bergen van Oostenrijk.

LLunersee Vorarlberg Oostenrijk

Montafon Vorarlberg Oostenrijk

Heerlijk om met een kabelbaan omhoog te gaan en een rondje te lopen bij bijvoorbeeld zo’n prachtig meer als de Lünersee of te genieten op een bankje van het uitzicht bij Nova Stoba., Op zulke momenten ben ik helemaal in mijn sas en kan ik er geen genoeg van krijgen. Natuurlijk zijn er in Limburg heuvels, maar dat is toch heel wat anders dan die knapen in Oostenrijk of Zwitserland.

Ik mis een prachtige kustlijn

Natuurlijk, Nederland heeft volop kust en stranden, maar toch, het is niet hetzelfde als in bijvoorbeeld Portugal, Spanje of Kroatië. De stranden van Ameland en Schiermonnikoog vind ik prachtig hoor, maar verder kan de kust van Nederland mij bepaald niet bekoren. Sterker nog, met een dagje Scheveningen of Zandvoort doe je mij echt geen plezier. Ik heb er gewoon niks mee. Een paar jaar geleden waren we nog in Scheveningen en in Noordwijkerhout en dan schieten mij slechts twee woorden te binnen, namelijk vergane glorie.

Calella de Palafrugell Costa Brava

Cap de St. Vicent Portugal

Kliffen Kornati Eilanden

Misschien heb ik het helemaal mis en is er in de tussentijd een hoop verbeterd, maar zeg nou zelf, de Nederlandse kustlijn kan toch met geen mogelijkheid tippen aan die pittoreske baaitjes aan de Costa Brava of de grillige kustlijn van Portugal? Laat staan dat je zo’n prachtige boottocht als naar zoiets als de Kornati Eilanden kunt maken.

De Hollandse zomers

Te warm, te koud, teveel regen, dat is eigenlijk heel zwart-wit wel hoe je de zomers in Nederland kunt samenvatten. Natuurlijk heb je ook in het buitenland geen garantie op goed weer. Dat hebben we helaas aan den lijve ondervonden, Zo hadden we ooit bijna elke dag wel een bui aan zowel het Comomeer als in de Elzas en hielden we het ook in Zweden bepaald niet droog. . En toch, als ik op de bonnefooi op vakantie zou gaan, zou ik geen moment overwegen om in Nederland te blijven bij mooi weer.

Eksjö Zweden

Nee, ook dan kies ik voor een vakantie in het buitenland, want liever een bui op een leuke bestemming in het buitenland dan een hittegolf in eigen land.

Ik mis het praten in een vreemde taal

Vakantie betekent voor mij ook dat ik mijn talen weer wat kan oppoetsen. Ik probeer in Duitstalige landen, maar ook in Spanje en Frankrijk zoveel mogelijk in de bewuste taal te praten. Althans, als ik informatie van iemand wil of iets bestel of zomaar met iemand in gesprek raak. Natuurlijk zou ik in eigen land kunnen doen of ik een toerist ben en de hele tijd in een vreemde taal kunnen gaan spreken, maar dan zou ik al vrij snel door de mand vallen terwijl ze nu in het buitenland niet direct door hebben dat ik uit Nederland kom!

Ik mis het echte vakantiegevoel

Lunch boottocht

Ik vind het heerlijk om ’s ochtends vroeg in de auto te stappen, 1000 kilometer of meer te rijden en onderweg het landschap zien te veranderen en dan ’s avonds in een ander land mijn bedje op te zoeken. Of zoals dit jaar, twee uurtjes in het vliegtuig en je zit gewoon 1600 kilometer verderop in Kroatië. Compleet andere wereld, soms super toeristisch, veelal authentiek.

Ik hoef niet zo nodig boodschappen te doen bij de Jumbo of de AH, veel liever dwaal ik rond in de Carrefour of haal ik ontbijtspulletjes bij de Konzum of loop ik te kwijlen bij de verse visafdeling op de lokale markt. Ik hou ervan om de lokale keuken uit te proberen en hoewel in Nederland elke keuken wel is vertegenwoordigd, doe ik dat vele malen liever in het land zelf. Een pizza in Italië smaakt mij beter dan hier, net zoals vis mij beter smaakt in Portugal of Kroatië omdat het daar een stuk verser is dan hier.

Kortom, Nederland is een prachtig land, maar voor vakantie ga ik liever op ontdekking in het buitenland!

En jij? Vakantie in Nederland of buitenland?

15 comments

1. rachel

ik kan door medische omstandigheden niet op vakantie maar vroeger gingen wij ook altijd naar oostenrijk en vond het super daarzo!!

2. Alexandra

Ik ga graag op vakantie naar het buitenland. Het is minder dichtbij en geeft me de kans om nieuwe plekken te ontdekken. In Nederland kan ik dit in het weekend plannen, de afstand is te overzien. Er is zoveel dat ik graag zou willen zien, nog genoeg reizen te gaan.

3. Nicole Orriëns

Ik kies voor vakantie in Nederland en blijf zelfs gewoon thuis. Jaar in, jaar uit. Heerlijk.

1. Wanda

Gelukkig mag iedereen datgene doen waar hij of zich het prettigst bij voelt. Voor mij werkt dat totaal niet, maar een collega hoeft ook nooit weg, heeft daar totaal geen behoefte aan.

4. Anette

Absoluut vakantie in ’t buitenland en ook veelal om dezelfde redenen die jij al noemt. Voor mij springen andere cultuur, eten en strand & kustlijn eruit. Ook even helemaal weg zijn uit je vertrouwde omgeving geven mij vaak nieuwe energie en inspiratie. Zonzeker is ook wel een dingetje want inderdaad, niemand zit te wachten op regen tijdens z’n vakantie…

5. Manon

Jij vakantiesnob, ;-). Maar ik snap het wel hoor. Al die dingen die je opnoemt geven een instant vakantiefeeling. Al vond ik Texel in hoogzomer wel heel leuk.

6. Sherry

Ik ken gewoon heel Nederland. Iedere straat zo een beetje uit mijn hoofd. Na een tijdje vind ik het saai om iedere keer weer dezelfde plekken te zien. Ik ga binnenkort echt weer de buitenlandse vakanties pakken. Oostenrijk, Rusland, Kroatie lijken me fijn om te bezoeken. Ik ben gek op reizen.

7. Villasappho

Ik hou echt teveel van Nederland om er iets te missen. Uiteraard zijn de Alpen prachtig, maar dat vind ik ook van de Limburgse of Groesbeekse glooiing. Hoewle ik echt wel begrijp dat mensen op vakantie gaan snap ik niet dat er zoveel (jonge) mensen zo weinig van hun eigen land weten.

8. Mandy

Jaaa! Ik herken dit zo erg. Al deze dingen betekenen ook echt vakantie voor mij. Ik zou me prima in Nederland vermaken hoor, net zo goed. Maar ga veel liever na het buitenland om nieuwe dingen te ontdekken!

9. Rory

De kleur van het water van de tweede foto, wow! Ik ga zelf het liefst naar het buitenland. Maar met een klein kindje zijn we ‘begonnen’ in Nederland (eerst Schiermonnikoog, toen Ameland – dat doen we inmiddels ieder jaar een weekje) maar uiteindelijk via Portugal en Griekenland en Gran Canaria gaan we steeds iets verder. New York en Azië liggen op de planning voor de toekomst namelijk. Het aantal vlieguren wil ik opbouwen.

10. Malou

Ik ga zelf ook liever naar het buitenland. Nu mijn man nog even overtuigen haha

11. Kevin

Groot gelijk hoor.. Maar denk toch dat er ook hele leuk dingen in Nederland zijn te doen. Maar dan misschien eerder een weekendje weg ipv een langere vakantie. Maar ik ga voor nu ook graag naar het buitenland zoveel te zien nog

1. Wanda

Nederland heeft absoluut veel te bieden en ik ga dan ook graag op ontdekking in eigen land, maar voor vakantie idd liever naar het buitenland.

12. Melanie Hoogvliet

Ik vond zakynthos waar we vorig jaar zijn geweest prachtig om te zien. Maar ik ben ook graag gewoon in Nederland idd is het dan wel vaker een weekendje of dagje weg . Van plaats op vakantie te gaan stoppen wij momenteel liever het geld in het opknappen van ons huisje

13. Nicky

In Nederland valt voor mij nog enorm veel te ontdekken/zien maar toch vind ik een buitenlandse vakantie meer hebben, je hebt dan echt het gevoel op vakantie te zijn