museumdorp Orvelte Drenthe

Wandelen rondom Museumdorp Orvelte

Het pittoreske museumdorp Orvelte trekt jaarlijks duizenden bezoekers die op hun gemak rondslenteren in het dorpje terwijl ze qua beleving terug in de tijd gaan. Vaak wordt dan vergeten dat de omgeving van Orvelte ook de moeite waard is. Onlangs zag ik bij De Leukste Deal een leuke wandel- en luncharrangement en zodoende kwamen we op een zonnige zaterdag terecht in Orvelte. Gaan jullie met mij mee op onze wandeling?

Warm welkom bij De Schapendrift in Orvelte

Zoals gebruikelijk meld je je eerst bij je vertrekpunt en dat is deze keer De Schapendrift in Orvelte. Een gezellige restaurant in een authentieke boerderij maar vanwege het prachtige weer zien we daar helaas maar weinig van. We ploffen neer op het terras en laten ons verrassen.

De Schapendrift Orvelte Drenthe

De vriendelijke serveerster brengt dan inderdaad al snel de koffie met warme wafel, kersen en slagroom. Wat dat betreft is het maar goed dat we daarna nog een wandeling van 5 km gaan doen want hoewel het super lekker is, is het natuurlijk wel een caloriebommetje. Vervolgens legt ze uit wat de bedoeling is, of beter gezegd ze legt ons de werking van de GPS uit. In Orvelte is het dus niet een kwestie van de bordjes volgen of een route op papier, nee, we gaan op pad met een GPS. Dat betekent dus om de zoveel meter een nieuwe GPS code invoeren en ontdekken welke kant we op moeten. We zijn benieuwd, want zowel mams en ik zijn bepaald niet handig met dit soort dingen.

We verlaten al vrij snel het dorp en gaan de lanen op

De eerste GPS code brengt ons al direct naar de rand van het dorp en gewapend met onze puzzelopdracht gaan we op zoek naar onze eerste foto. Onderweg twijfelen we een paar keer of we wel goed gaan maar gelukkig hebben we al vrij snel door dat we niet te snel een nieuwe code moeten invoeren. Hierdoor hebben we zeker in het begin wel een paar fotootjes niet goed maar dat mag onze pret niet drukken!

museumdorp Orvelte Drenthe

Museumdorp Orvelte Drenthe

Op een bepaald moment worden we zelfs de weilanden ingestuurd en al ploegend over de akkers gaan we richting de overkant. Hier staat een bankje waar we even neerploffen voor een eerste rustmomentje. Daarna duiken we het bos in en vervolgen we onze route. Eenmaal weer uit het bos lopen we een gedeelte langs een slootje terwijl we aan de overkant worden verwelkomd door een kudde schapen. Onderweg nemen we nog een kijkje bij een plaggenhut die ook te huur is voor gezelschappen. Het is op deze mooie zonnige dag echt genieten en mijn camera maakt dan ook overuren.

Orvelte Drenthe april

Terug in het dorp en opnieuw naar De Schapendrift

Na zo’n anderhalf uur komen we aan de andere kant Orvelte weer binnen en passeren we het vroegere Tolhuis uit 1870. Het is inmiddels gezellig druk geworden en we besluiten dan ook om ons eerst te melden bij De Schapendrift alvorens we een paar winkeltjes induiken. Gelukkig voor ons is er nog een plekje vrij op het terras want hoewel het er binnen super gezellig uitziet, willen we natuurlijk niks lievers dan gewoon lekker buiten genieten.

Orvelte

De serveerster heeft ons gelukkig al snel gespot en brengt ons de beloofde lunch met een drankje. De lunch bestaat deze keer uit een smaakplankje met diverse lekkere dingetjes zoals stokbrood met verschillende tapenades, worst, heerlijke stukjes kaas maar ook wat hartigs in de vorm van kleine snacks.

Museumdorp Orvelte Drenthe

Ondertussen brengt de serveerster ons de schatkist die we op basis van de cijfers behorende bij de foto’s open moeten kunnen krijgen. Helaas, onze code blijkt inderdaad niet juist te zijn. We waren in het begin wat te snel met het invoeren van nieuwe GPS codes waardoor we de eerste twee foto’s niet juist hebben. Jammer maar dankzij de hulp van de serveerster gaat de schatkist alsnog open en krijgen we onze schat. Oftewel een grappige oorkonde en het vriendelijke verzoek om een reactie in het logboek achter te laten.

Nog even rondslenteren in Orvelte

Bakkershoes Orvelte Drenthe

Snoepwinkeltje Orvelte Drenthe

Na een uurtje op het terras houden we het voor gezien. We lopen nog even terug naar ’t Bakkershoes waar we even binnen gluren. We kopen nog even snel wat typische snoep van vroeger bij het ouderwetse snoepwinkeltje. Daarna is het toch echt tijd om terug te keren naar de parkeerplaats.

Paardentram Orvelte Drenthe

Handige informatie over onze wandeling in Orvelte

• zorg voor goede schoenen want zeker als het heeft geregend, hou je het op deze wandeling niet droog
  • zorg voor je eigen versnapering. Onderweg kom je op je route verder niks tegen waar je even wat kunt kopen
  • parkeren rondom Orvelte kan op twee plekken wat duidelijk met borden wordt aangegeven. Een dagkaart kost € 3,= en is uitsluitend per pin te voldoen
  • Orvelte is het hele jaar door geopend. Hou er wel rekening mee dat van november t/m maart de winkeltjes en de horecagelegenheden doordeweeks gesloten kunnen zijn

Zijn jullie weleens in Orvelte geweest?

14 comments

1. Felice Veenman

Je hebt helemaal gelijk: Drente is zo leuk!

2. Amelie

Wat een toffe plek! Doet me denken aan Bokrijk!

3. Angela

Nee, ik ben er nog nooit geweest. Ik woon en werk in de stad en bemerk dat ik de laatste 3 jaar te weinig buiten de stad ben. Als ik weg ben dan is het ook meteen het buitenland.

4. Danielle

Wat een heerlijke dat. Prachtige foto’s heb je gemaakt van de mooie omgeving.

5. Chaya

Ik ben een keer in Orvelte geweest en ik moet eerlijk zeggen dat het echt een klein bijzonder dorp is. Wil je even ontsnappen aan de drukte in de stad, dan is dit een goede optie.

6. Anne - Ditisanne.nl

Wat ontzettend leuk, zo’n wandeling met lunch er bij. Ik ga gelijk ook even spieken of er nog ergens anders zo’n wandeling te vinden is!

7. Dhini

Prachtig! Heerlijk wandelen en lekker op terrasje zitten.

8. Bianca

Mooi zeg die huisjes met rieten dak en heerlijke wafels ook zo te zien.

9. Nicole Orriëns

Op basis van de foto’s wil ik er nu meteen wel heen zeg! Wat ziet het er daar prachtig uit!

10. Danique

Wat een heerlijke foto’s en ik zie dat je echt hebt genoten van het mooie weer haha!

11. Yova

Och daar is zeker heel leuk om te kijken. Prachtig foto’s heb je gemaakt. Je ziet daar heel veel weilanden. DAt weet ik goed. Vroeger gingen daar in de buurt op vakantie. Drenthe is daar heel mooi. Kersen met wafel en slagroom ziet lekker. Kersen is zeker warm als je opgediend word. Mmm….Winkeltje ziet leuk uit. Daar hebben veel paarden tram. Echt heel leuk geworden.

12. Janet | thatonetime

Ik woon zelf in Drenthe dus natuurlijk heb ik al meerdere bezoekjes gebracht aan Orvelte, blijft leuk.

13. Sabine

Zó mooi! Ik ben er lang geleden geweest. Door je foto’s en je verhaal zou ik zo weer heen gaan. Ziet er ook zo gezellig uit en de natuur is zo mooi daar!

14. corrina

Ja ben er al diverse keren geweest, heel mooi en heerlijk vertoeven