Project Gezonder Leven: Hoe hou ik dat vol in het coronatijdperk?

Begin dit jaar vertelde ik nog vol goede moed over mijn Project Gezonder Leven. Niet zozeer bedoeld om veel kilo’s kwijt te raken, hoewel dat best mag, maar vooral om fitter en energieker te worden. Om gewoon lekker in mijn vel te zitten. Om met gemak 5 kilometer of meer te kunnen lopen in een lekker stevig tempo. Vol goede moed ging ik aan de slag met als gevolg dat ik tijdens onze vakantie in Spanje geen enkele moeite had met het vele lopen. Zelfs het klimmen ging me redelijk gemakkelijk af. Ik huppelde nog net niet bij de trappetjes in Altea omhoog, maar het scheelde niet veel.

Inmiddels is het april en is er nogal wat veranderd. Het coronavirus houdt ons in zijn greep en dat betekent vooral veel thuis zitten. Wat voor invloed heeft dat op mijn Project Gezonder Leven? Ik vertel je daar alles over!

Thuisblijven of bewegen?

Dit jaar begon ik goed met veel bewegen en dat resulteerde erin dat ik duidelijk verschil merkte tijdens onze vakantie in Spanje. Dolgelukkig over mijn vorderingen wilde ik daar na de vakantie mee verder, maar ja, toen kwam het advies om thuis te blijven. Dat laatste is voor mij best een opgave, want ik vlieg thuis al vrij snel tegen de muren op. Zodra het weer het toelaat, dan wil ik naar buiten.

Dat gevoel heb ik nu ook nog steeds en ja, ik ga ook nog gewoon naar buiten. Het is alleen wel minder dan ik zou willen. Hoewel het nog steeds mag, mits we geen klachten hebben en ons aan de afstand van 1,5 meter houden, voelt het anders. Ik voel me gewoon schuldig als ik buiten aan de wandel ga, terwijl ik tegelijkertijd ook denk dat ik moet bewegen om te voorkomen dat ik straks compleet dichtgroei door het vele thuis hangen. Ik mis dat energieke gevoel dat ik had in de aanloop naar Spanje, gewoon omdat ik nu veel minder beweeg.

Om ook binnenshuis wat meer aan beweging te kunnen doen, hebben we een oude hometrainer neergezet zodat ik daar een beetje op kan fietsen. Verder heb ik sinds deze week Nederland in Beweging ontdekt. Ja, ik geef het gewoon toe, ik doe mee! Ik probeer in mijn koffiepauzes (‘s ochtends en ‘s middags een kwartiertje) een lesje te doen en moet zeggen dat het best nog wel tegenvalt. Voor ik überhaupt sommige oefeningen door heb, zijn we zo een halve minuut verder. En ja, ik voel ineens ook spieren die ik lange tijd niet heb gevoeld.

Gezonder leven is ook gezonder eten

Patisserie de Sabors Altea

Vorig jaar begon ik met het minderen van koolhydraten en merkte ik al snel dat dit een positieve invloed had op mijn lichaam. Ook dit jaar begon ik daar weer goed mee, maar de afgelopen weken is daar helaas wel weer verandering in gekomen. Door het vele thuis hangen, merk ik dat ik eerder geneigd ben om te gaan snaaien.

Ik ben vooral ook een emo-eten en zeker nu met dat hele coronagedoe merk ik dat het mij veel doet. De berichten over de sterfgevallen, de nieuwe besmettingen, de verhalen van mensen die het virus hebben (gehad), het raakt mij enorm. Ook de enorme onzekerheid die met dit alles gepaard gaat, zorgt ervoor dat ik continu zin heb in iets lekkers. Gelukkig ben ik nog zo verstandig om dat niet in huis te halen, alleen nootjes en pure chocola, maar ik merk wel dat ik ‘s avonds toch weer mijn bordje bij vul.

Juist nu is het natuurlijk belangrijk om gezond te blijven eten, maar het is lastig en daar baal ik van.

Gezonder leven is ook rust in het koppie

Tja, wat zal ik hierover zeggen? Het is allesbehalve rustig in mijn hoofd. Met als gevolg dat ik al een tijdje niet lekker slaap, ik voel me onrustig en hoewel ik weet dat ik mij bij deze situatie neer moet leggen en het gewoon moet ondergaan, is dat niet zo gemakkelijk. Ik mis mijn gewone leventje, ik mis mijn vrijheid om alles te kunnen doen, ik mis het sociale contact en ik mis het vooruitzicht op een punt waar ik mij op kan focussen.

Ik heb al gekscherend tegen René gezegd dat het voelt alsof mijn altijd op de loer liggende winterdip nu alsnog heeft toegeslagen en wel in tienvoud. Alleen dan heb ik nog iets om naar uit te kijken, maar het voelt alsof dat nu een beetje weg is. Wat ik in ieder geval moet doen, is niet meer al het nieuws over het coronavirus volgen, minder ‘s avonds met mijn mobiel bezig te zijn en zorgen dat ik ‘s avonds iets leuks doe wat mij ontspanning geef. Dat zal er hopelijk voor zorgen dat ik beter slaap en daardoor zal ik mij ongetwijfeld ook al een stuk fitter voelen.

Hoe zorg jij voor voldoende beweging?

11 comments

  1. Krystle/Batboy

    Ik loop heel vaak de trap op en af haha en daarnaast touwtje springen, op de steps en heb eej crosstrainer geleend van de buren. Eerder wandelde ik veel als de kinderen op school zaten, maar dat gaat nu niet helaas…

    Beantwoorden

  2. Lodi

    Wandelen en zoals je vandaag op mijnboog kan lezen 🙂 veel thuis sporten, elke dag doe ik een klein sport programma in de woonkamer. Ik eet sinds september koolhydraat arm en ik voel me zo goed, ik heb geen (vr) eetbuien meer en zit super goed in mijn vel. Ik maak tegenwoordig elke dag een heerlijke lunch met veel groente, mijn man ste nu ook elke dag mee en geniet hier ook van. “s avonds veel groente en weet je dat ene paaseitjes of dat wijntje dat kan ik nu prima hebben omdat ik verder zo weinig suiker eet ( en er ook niet meer trek in heb)

    Beantwoorden

  3. Lizette

    Oh zo herkenbaar! Thuis komen de muren op me af. En hoewel ik iedere dag een wandeling maak, geeft het me niet de ontspanning die ik zoek, omdat ik me dan toch een beetje schuldig voel. Gezond eten is inderdaad minimaal zo belangrijk, maar ik ben ook een emo eter en deze periode is behoorlijk emo voor me vanwege zorgen voor een dierbare. Pfoe, gezond leven is dan toch lastiger.

    Beantwoorden

  4. Joyce - SomedayTodayNL

    Ik vind het erg lastig om tijdens het thuiszitten gezond te eten/genoeg te bewegen! De motivatie ligt erg laag de laatste tijd. Al heb ik sinds deze week een sport/beweegschema voor mezelf opgesteld, hopelijk gaat het nu beter!

    Beantwoorden

  5. Nicole Orriëns

    Je schuldig voelen omdat je buiten bent hoeft volgens mij echt niet. Sterker nog, het is juist heel verstandig want zo blijf je gezonder. Zo lang je maar die anderhalve meter in acht neemt mag het best.

    Beantwoorden

  6. Saskia

    Ik probeer op werk zoveel mogelijk in beweging te zijn. Wat vaker op verlate stukken te wandelen met Noa en wil elk weekend in de polder even gaan skaten om zo bezig te blijven. ongezonder ben ik wel aan het eten de afgelopen tijden. Merk dat mijn lichaam (vooral mijn darm) even een optater heeft gehad van al dit gedoe.

    Beantwoorden

  7. Felice Veenman

    ik doe een work out, gevolgd door wat yoga ik wandel of werk in de tuin. Juist nu!

    Beantwoorden

  8. Mrs. T.

    Je mag gewoon naar buiten hoor. DAar hoef je je niet schuldig over te voelen. We wonen hier in het epicentrum en wandelen elke dag een stuk. Op de een of andere manier hebben we inmiddels zoveel coronaleed te verstouwen gehad, dat het went.

    Beantwoorden

  9. Anette

    Voel je niet schuldig meid als je gaat wandelen, zeker als je je netjes aan de regels houdt want hiermee zorg je ook voor je eigen gezondheid! En daar moeten we nu goed mee omgaan zodat we niet zwak en vatbaar worden.
    Ik vind het geweldig dat je meedoet met Nederland in beweging! Het maakt niet uit wat je doet, als je maar wat doet. En je zal merken dat die oefeningen steeds makkelijker worden 😉 En een focus kwijt? Jullie vakantiehuisje verder afmaken, tuin inrichten en zomer klaar maken zodat wij over een tijd heerlijk live kunnen bijkletsen in de relaxstoelen! 😄

    Beantwoorden

  10. Gabrielle

    Heel erg herkenbaar, het is allemaal met name erg lastig in mijn hoofd inderdaad. Ik slaap ook slecht en dat heeft geen positief effect op mijn stemming. Gelukkig doen we het voor iets belangrijks!

    Beantwoorden

  11. Kristof

    In normale omstandigheden durf ik wel eens naar de fitness gaan maar dat gaat nu natuurlijk niet.
    Momenteel merk ik dat ik veel meer de fiets neem dan vroeger dus dat is dan toch iets positief aan heel het gedoe.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: