Cap Blanc Nez Opaalkust

Must see aan de Opaalkust: Cap Blanc-Nez en Cap Gris-Nez

In juni waren we twaalf dagen op ontdekking aan de Opaalkust en stond in ieder geval Cap Blanc-Nez en Cap Gris-Nez hoog op ons lijstje. Deze twee kapen, gelegen in het natuurgebied: de Grand Site des Deux Caps, worden overal genoemd als zijnde een bezienswaardigheid die je niet mag missen. En ja, na ons bezoek kan ik dat alleen maar beamen. Wat een ongelofelijk mooi natuurgebied. Letterlijk én figuurlijk een hoogtepunt van onze vakantie. Ga je met mij mee op een mini-roadtrip?

Grand Site des Deux Caps

Op de heenweg naar onze uitvalsbasis, Camiers, hadden we de bordjes naar dit natuurgebied al gezien, maar besloten we om onze nieuwsgierigheid nog even uit te stellen. Zeker omdat je voor een bezoek aan deze twee kapen toch wel een dag moet uittrekken.

Cap Blanc-Nep, de witte krijtrotsen, en Cap Gris-Nez, de grijze krijtrotsen, beslaan in totaal bijna 25 kilometer van de kustlijn van de Opaalkust. Niet super hoog, zo,n 140 meter, maar zeker de moeite waard. Bij een heldere dag kun je zelfs de witte krijtrotsen van Dover (Engeland) aan de overkant zien liggen. Dat geluk hadden wij helaas niet echt, althans, het was nogal bewolkt, maar toch waren we danig onder de indruk van dit stukje Opaalkust.

Niet alleen deze twee kapen zijn mooi om te zien, ook het omringende landschap is een lust voor het oog. Met in het achterland diverse leuke badplaatsen zoals bijvoorbeeld Wissant.

Cap Gris-Nez

Cap Gris Nez Opaalkust

Deze kaap ligt het dichtste bij de kust van Engeland, slechts 33 kilometer scheiden de beide kustlijnen. Bij helder weer kun je hier dus het geluk hebben om de krijtrotsen van Dover te zien.

Aangekomen op de gratis parkeerplaats is het slechts een kwestie van het volgen van de borden naar de diverse uitkijkpunten. De meeste toeristen wandelen direct door naar het grootste platform, maar wij kozen ervoor om eerst naar de verst afgelegen uitkijkpunt te wandelen. Op deze manier ontliepen we de drukte en konden we op ons gemak genieten van het uitzicht. Onderweg zagen we trouwens diverse bunkers in het gebied, helaas niet toegankelijk voor publiek, maar het geeft wel weer hoe belangrijk dit gebied is geweest tijdens de WOII.

Voor de actievelingen is er keuze uit diverse wandelingen, zoals het kustpad GR 120 du Litoral richting Wissant of Audresselles. Wij kozen zelf voor de La Boucle du Cap, een wandeling van zo’n drie kilometer door de omgeving van Cap Gris-Nez.

Uitstapje op weg naar Cap Blanc-Nez: Batterie Todt

Batterie Todt Opaalkust

Nadat we voor ons gevoel alles hadden gezien bij Cap Gris-Nez gaan we op weg naar de tweede kaap, maar onderweg wordt ons blik getrokken naar een enorme bunker. Oftewel, Batterie Todt, één van de grootste bunkers gebouwd door het Duitse leger. Tegenwoordig is het een museum met een uitgebreide collectie waaronder een overgebleven kanon van 28 meter met een dusdanig bereik om Engeland te kunnen raken. Imposant om te zien.

Cap Blanc-Nez

Cap Blanc Nez Opaalkust

Na ons uitstapje aan Batterie Todt is het dan eindelijk tijd om richting de tweede kaap, Cap Blanc-Nez, te rijden. Ook hier heb je weer de mogelijkheid om zowel onderlangs, dus via het strand, als bovenlangs te wandelen en zo te genieten van de kliffen. Aangezien we rekening moeten houden met het getij, we willen tenslotte op het strand niet worden overvallen door vloed, besluiten we om direct naar het uitzichtpunt te rijden.

Ook Cap Blanc-Nez is absoluut een aanrader, net als zijn broer, indrukwekkend om te zien. En ook hier weer diverse wandelroutes waarbij je optimaal kunt genieten van het prachtige uitzicht. Wil je gewoon genieten van het uitzicht, dan zijn ook hier weer diverse uitkijkpunten waar je met een korte wandeling langs kunt lopen.

Handige informatie:

• beide kapen worden duidelijk aangegeven
  • gratis parkeerplaats aanwezig
  • diverse wandelroutes, van rondwandeling langs uitkijkpunten, tot wandelen van de ene kaap naar de andere
  • geen horeca aanwezig bij de kapen
  • indien je over het strand wilt wandelen, check dan de getijdenregeling, zodat je niet wordt overvallen door het opkomende water
  • ook leuk: huur fietsen bij Maison des Deux Caps en verken al fietsend de prachtige omgeving

Ben jij al eens aan de Opaalkust geweest?

11 comments

1. Jessie - WonenWerkenLeven.nl

Wat een prachtige locatie is het. Ik ben er zelf nog nooit geweest. Het lijkt me erg interessant om eens te bezoeken.

2. Linda schrijft 't op

Wat een prachtige locatie, het lijkt me zeker leuk om de natuur daar te ontdekken.

3. Yova

Cap Gris-Nez zeker mooie plek om te zien. Zee uitzicht is echt schitterend om laten zien. Zelf zijn wij nooit geweest. Wij hebben altijd konijn. Daarom gaan wij nooit toen op vakantie. Nu kan het niet……. Fijne dag.

4. Claire

Wauw! Wat een beeldschone kustlijn en mooie natuur! Erg indrukwekkend.

5. Koen

Ik was er twee jaar geleden. Toen was er een grote horeca-caravan-bar met stoeltjes en tafeltjes. Ik herinner me dat ik er een covid-vaccinatie-bewijs moest tonen. Anders mocht je er niet zitten. Terugkijkend naar die periode … heel raar.

6. Patricia Heres

Ik moest eerst even in je doorgelinkte artikel opzoeken waar de opaalkust lag haha. Maar wat een mooie omgeving! End at kanon bij de bunker lijkt me inderdaad heel imposant!

7. sandra

Wat mooie foto’s! Wij waren van plan om er vorig weekend naartoe te gaan, maar het is er niet van gekomen. Hopelijk komt het er binnenkort van!

8. Simone

Wat een mooie plek! En dat museum lijkt mij ook interessant en vooral indrukwekkend.

9. Vivienne

Prachtig daar zeg! Ik ben er lang geleden wel geweest, maar lijkt me zeker de moeite waard om weer eens te gaan. En dan lekker te wandelen. Prachtige foto’s maak je ook!

10. Frederique

Mooi hoor, en slechts 33 kilometer, dat is niet veel nee. Ik vind het alleen zelf jammer dat het in die streek vaak niet echt geweldig is qua weer.

1. Wanda

Wij zagen daar ook wel wat tegenop maar hadden echt geluk met het weer. Slechts 1 middagje regen, de rest van de 12 dagen volop zon.