Lammerklamm: één van de mooiste kloven in Oostenrijk

Een vakantie in Oostenrijk is niet compleet zonder een bezoek aan een kloof. Probleem is alleen dat het er zoveel zijn dat het lastig kiezen is. Ook in Salzburgerland heb je op dat gebied voldoende keuze. Aangezien wij tijdens een vorige trip al eens de Liechtensteinklamm en de Sigmund-Thun Klamm hebben bezocht, was de keuze voor ons niet zo lastig. Zeker ook omdat de Lammerklamm op nog geen twintig minuten van onze accommodatie in Abtenau ligt.

Hoewel deze klamm wat minder bekend is én daardoor gelukkig ook minder druk, is deze kloof absoluut de moeite waard. Wat een ongelofelijk stukje natuurgeweld krijg je voorgeschoteld. Gaan jullie met mij mee op ontdekking door deze kloof?

Lammerklamm, niet groot, maar wel super mooi

Onderweg naar onze accommodatie in Abtenau hadden we de bordjes al zien staan, maar toch stond het niet helemaal op onze to do lijst. Het was meer een soort van reserve-item. Uiteindelijk was dat ook de reden dat we er zijn geweest. In de ochtend hadden we namelijk de kabelbaan Karkogel gepakt, maar eenmaal boven viel het aanbod qua wandelroutes ons tegen.

Nadat we hadden geluncht bij de Karkogelhutte (aanrader) besluiten we om weer naar beneden te gaan. Eenmaal terug op de parkeerplaats beseffen we dat we de hele middag nog voor ons hebben liggen, maar wat zullen we gaan doen? Na even op de kaart te hebben gekeken, stel ik voor om naar de Lammerklamm bij Scheffau te rijden. Redelijk dichtbij en ach, dan hebben we toch nog een kloof gezien deze vakantie. Nog niet wetende dat het één van de mooiste kloven zou gaan worden die we hebben gezien!

Slingerend door de Lammerklamm

Lammerklamm Scheffau Oostenrijk

Aangekomen op de relatief kleine parkeerplaats hebben we haast het gevoel dat we op deze zaterdagmiddag de kloof voor ons alleen zullen hebben. Dat is niet helemaal zo, maar echt druk is het gelukkig niet. Dat komt ook goed uit, want de route door de kloof is op sommige plekken behoorlijk smal waardoor inhalen of het voorbij laten gaan van tegenliggers lastig is.

In eerste instantie is het pad nog redelijk vlak en prima te doen. We genieten dan ook op ons gemak van het helderblauwe water in de kloof en zijn benieuwd wat ons nog te wachten staat.

Op een gegeven moment zien we in de verte een brug tussen de beide bergwanden hangen en beseffen we ons dat we daar overheen moeten wandelen. Ondertussen komen we op onze route de nodige trappetjes tegen en stijgen we lichtjes. Het pad is prima te doen, alleen voor mijn korte beentjes is de afstand tussen de trappetjes soms net wat te veel. Het voelt soms net of ik moet springen, maar dankzij de stevige leuningen red ik het allemaal prima.

Het mooiste punt

Lammerklamm Salzburgerland Oostenrijk

En ja, dan is het zover, we naderen de ijzeren brug tussen de beide bergwanden. We wachten even tot het gezin op de brug is doorgelopen zodat we de brug voor ons alleen hebben.

Wat dan volgt, is moeilijk te beschrijven. Het water raast met een enorm geweld onder ons door, het lawaai is oorverdovend, maar goh, wat is het ongelofelijk mooi. De rotsen steken hoog boven het water uit, her en der zien we wat groen en wolken in de lucht maken het plaatje helemaal af. We genieten in ‘stilte’ en zijn diep onder de indruk van deze o zo mooie Lammerklamm.

Mijn camera maakt overuren en slechts met tegenzin verlaten we de brug zodat ook de volgende bezoekers dit momentje voor zich alleen kunnen hebben.

Nadat we deze brug hebben verlaten, zijn we ook vrij snel daarna bij het einde van de kloof. Ook hier worden we getrakteerd op een mooi uitzicht, maar oogt het water een stuk rustiger.

Vanaf hier hebben we een aantal opties om weer terug bij de parkeerplaats te komen. We kunnen vanaf hier de shuttlebus pakken of we wandelen door naar Landgasthof Lammerklause voor een versnapering om dan vanaf daar via de Mühlrundweg terug te wandelen naar de parkeerplaats. Wij gaan echter voor de derde optie: terug wandelen door de kloof!

Nog een keer genieten van de schoonheid van deze mooie klamm!

Handige informatie over de Lammerklamm

• Lammerklamm vind je in Scheffau, op een half uurtje van Salzburg
  • Dagelijks geopend van april tot oktober, voor meer informatie klik hier
  • Entree: volwassene € 7,00 en kinderen (6 – 15 jaar) € 4,00
  • gratis toegang met de Salzburger Land Cart
  • niet toegankelijk met kinderwagens e.d.
  • stevige wandelschoenen noodzakelijk, aangezien het glad kan zijn
  • horeca aanwezig bij de ingang en even voorbij de uitgang
  • reken op minimaal 1,5 uur voor deze wandeling en de nodige stops

6 comments

1. Linda schrijft 't op

Het ziet er prachtig en indrukwekkend uit, ik ben meerdere keren in Oostenrijk geweest maar de kloof heb ik nog nooit gezien

2. Mrs. T.

Prachtig!

Heel lang geleden was ik een paar keer in Oostenrijk. Dan hadden we altijd een ‘klammendag’ waarin we een klamm deden! Zoete herinneringen.

3. Tessa

Wow, dat ziet er indrukwekkend uit. Ik snap wel waarom jullie deze route ook weer terug kozen

4. Yova

Wat is in Oostenrijk mooie land. Daar zie je veel bergen met watervallen. Water is daar andere kleur. Heel apart om te zien. Handig informatie staat erbij. Jullie hebben genoten.Zeker veel klimmen met trapjes. Mooie foto’s.

5. Saskia

Wat een prachtige foto’s weer! Oostenrijk is qua natuur echt super mooi maar niet echt mijn vakantieland.

1. Wanda

Ooh, dat dacht ik wel… Welk land is dan jouw favoriet?