Panorama de Frahan Rochehaut

De hoogtepunten van ons weekje Ardennen

De afgelopen twee weken was het hier stil en dat had een goede reden. We hadden namelijk vakantie en waren nog een weekje aan het genieten in de Ardennen. Man, wat ben ik blij dat dit allemaal weer kan, zonder allerlei restricties. En ja, voor ons was het dit jaar niet zo lastig om de bestemmingen te kiezen. Oostenrijk en Ardennen, dat moest het worden. En dat werd het dus ook! In juni verbleven we twee weken in de bergen van Oostenrijk en nu waren we nog een weekje in de Ardennen.

Natuurlijk volgen er nog uitgebreide blogs, maar voor nu deel ik alvast de hoogtepunten, letterlijk, met jullie!

Rondstruinen in de stad Bouillon

Bouillon Ardennen

We waren deze keer in het zuidelijkste deel van de Ardennen en daar is het aantal steden beperkt, maar één van de stadjes die absoluut een aanrader is, is Bouillon. Ooit waren we hier tijdens een rondrit al geweest en bezochten we het kasteel van Bouillon (indrukwekkend).

Nu zaten we slechts een kleine half uurtje rijden van dit stadje af en zijn we er meerdere keren even geweest. Zo wandelden we onder meer de Route Historique, een wandeling langs de twintig historische plekken in Bouillon. Leerzaam én leuk.

Per toeval kwamen we trouwens nog terecht bij de Belvedère van Bouillon en konden we het niet laten om de 161(!) treden te beklimmen. Het uitzicht maakte deze inspanning meer dan goed!

Genieten van prachtige uitzichten

Rochehaut Ardennen

Tombeau du Geant Ardennen

Wie ooit in de Ardennen is geweest, weet dat er overal prachtige uitzichtpunten zijn. Ook wij hebben er door de jaren heen meerdere bezocht.

Deze trip stonden er twee op mijn lijstje en beiden overtroffen onze verwachtingen. Bij Rochehaut genoten we van het uitzicht op het kleine dorpje Frahan en bij Botassart van Tombeau du Géant, oftewel het Graf van de Reus. Voor beide uitzichtpunten geldt dat ze met de auto bereikbaar zijn en daardoor voor iedereen toegankelijk zijn. In eerste instantie was het nog onze bedoeling om bij Tombeau du Géant een wandeling te gaan doen, maar de twee gemarkeerde routes staan bekend als vrij pittig. Dan maar gewoon op ons gemak genieten van het uitzicht!

Uitstapje vanuit de Ardennen naar Frankrijk: het grootste fort van Europa

Fort Sedan Frankrijk

Vanuit de zuidelijkste Ardennen ben je in nog geen kwartier bij de grens met Frankrijk. Een uitstapje naar Frankrijk kon dan ook niet uitblijven. Zeker niet als blijkt dat het grootste fort van Europa zich net over de grens met Bouillon bevindt.

Dus togen we naar Sedan en namen we een kijkje in het prachtige fort met dito uitzicht op de stad. Aangezien het fort vrij dicht bij het centrum ligt, wandelden we ook nog even door het stadje. Niet heel bijzonder, veel leegstand en ietwat verpauperd, maar tijdens ons bezoek was er ook net de jaarmarkt en daardoor was het er gezellig druk.

Een pareltje: de hangbrug bij Bouillon

Passerelle l'Epine Bouillon Ardennen

Sinds de Highline 179 in Oostenrijk heb ik een zwak voor hangbruggen. Ook in België heb je sinds een tijdje een heuse hangbrug. Namelijk La Passerelle de l’Epine, een voetgangersbrug van 55 meter over de rivier de Semois. Hoewel het even zoeken was, hebben we hem uiteindelijk gevonden.

Na een korte wandeling van één kilometer zagen we hem ineens opdoemen in de bossen bij Bouillon. Niet super spectaculair, maar zeker een aanrader als je in de buurt van Bouillon bent.

Wat deden we verder nog in de Ardennen?

• we reden een deel van de Route du Tabac en kwamen onder meer in Vresse sur Semois en Bohan
  • we genoten van een heerlijke pan mosselen bij Au Roy de la Bierre in Alle sur Semois
  • we bezochten twee oorlogsmusea, namelijk Bastogne Barracks in Bastogne en Museum Slag om de Ardennen in La Roche-en-Ardenne. In laatstgenoemde waren we al vaker geweest, maar blijft indrukwekkend om te zien

Kortom, het was weer ouderwets genieten in de Ardennen!

10 comments

1. Linda schrijft ' t op

Wij zijn er van de zomer geweest en hebben het kasteel van Bouillon bezocht

2. Tessa

Wat is de ardennen toch een mooi gebied! Ging er vroeger heen met mijn familie

3. Mandy

Wat heb je weer prachtige fotos gemaakt!! Mij zie je nooit weer op een hangbrug, ik ben genezen

4. Linda Meester

Wat leuk om daar eens rond te kijken. Mijn vraag: Heb je soep gegeten in Bouillon?

1. Wanda

Haha, nee, wel heerlijke stokbroodjes

5. Nicole Orriëns

Bij bouillon denk ik in eerste instantie aan soep. Tot mijn schande wist ik niet eens dat er een plaatsje is dat zo heet. Weer wat geleerd!

6. Yova

Heel vroeger zijn wij met de ouders van toen ook in Ardennen geweest. Het is daar echt schitterend om te zien. Heel mooi. Maar de hoogte kon ik weer niet tegen. Piep geluiden van hoogte werd ik daar zo ziek van. Maar toch gebleven daar. Toen hadden onze ouders een hond. Echt leuk daar. Wij hadden toe chalet. Maar in Frankrijk is echt super mooi om te zien. Gaat ook niet meer voor ons F…. Ik kijk graag naar YouTube vakantie. IK vind daar super mooi!! Stokbroodjes moet heerlijk zijn in Frankrijk. Mooie foto’s. Kasteel ken ik niet. Fijne dagen. 🌹

7. Jouvence

Wat een mooie foto’s! Mijn partner is hier vroeger geweest en die roept al jaren dat we daar echt eens heen moeten samen, omdat het er prachtig is.

8. Rory

Ooooh de Ardennen. Brings back memories. Naar de zesde klas lagere school en de dropping die we ’s nachts (zo leek het dan) hadden. Het is er echt prachtig zie ik aan je foto’s. Leuk om er weer eens naartoe te gaan.

9. rachel

wat een mooie foto’s weer!! en hangbruggen trekken mij enorm maar of ik er over heen ga haha