Wat heeft ons weekje Ardennen gekost?

Vakantie, het kost altijd meer dan wat je op voorhand denkt. Ook als je zoals wij buiten het hoogseizoen om kunt gaan, geef je vaak toch meer geld uit dan je had verwacht. Voornaamste oorzaak? De vier V’s, oftewel vervoer, verblijf, vermaak en voer, oftewel eten en drinken. Vandaag geef ik je dan ook een inkijkje in ons huishoudboekje en vertel ik je open en bloot wat wij hebben uitgegeven tijdens onze vakantie!

-Verblijf

Tijdens ons weekje vakantie verbleven wij in een appartement in Gros-Fays, een piepklein dorpje in het zuiden van de Ardennen. Geen supermarkt, geen bakkerij, maar wel een lokale kroeg waar we overigens niet zijn geweest vanwege de zeer beperkte openingstijden.

Ons appartement boekten we deze keer via Belvilla en kostte ons voor de week van 9 t/m 16 september EUR 288,=. Dit was inclusief eindschoonmaak en alle bijkomstige kosten. Wel moesten we dan zelf bed- en badlinnen meenemen, maar dat is voor ons geen probleem.

Voor het bedrag van EUR 288,= kregen we een appartement met volledig uitgeruste keuken, een slaapkamer met een boxspring (heerlijk), badkamer en een woonkamer met een inpandige balkon. Oh ja, als welkomstcadeau stond er ook nog een fles rode wijn voor ons klaar!

Totale uitgaven voor verblijf: EUR 288,=

– Vervoer

Onze voorkeur gaat uit naar autovakanties, dus naar de Ardennen maakten we gebruik van mijn Ford Fiësta. Natuurlijk zou je dan eigenlijk ook moeten kijken naar het aantal kilometers e.d. maar dat wordt mij een beetje teveel van het goede. Dus in dit geval kijk ik alleen even naar wat we kwijt waren aan brandstof.

Doordat we vlakbij de Franse grens zaten, hebben we daar een keertje getankt omdat het in verhouding goedkoper was. Namelijk EUR 1,76 voor een liter diesel.

Totale uitgaven voor vervoer: EUR 104,= (we kwamen trouwens met een halve tank weer thuis, dus eigenlijk zou ik nog moeten aftanken om helemaal tot een goed beeld te komen)

– Vermaak

Fort Sedan Frankrijk

Tijdens onze vakanties vinden we het leuk om her en der iets te bezoeken, zoals bijvoorbeeld een kasteel of een museum. Of een kabelbaan te pakken zoals in Oostenrijk. In de Ardennen bezochten we twee musea, namelijk Bastogne Barracks, een museum met allemaal tanks uit de WOII en het museum, Slag om de Ardennen, in La Roche-en-Ardenne.

Voor Bastogne Barracks betaalden we EUR 22,= en hiervoor kregen we toegang tot een grote hal met allemaal tanks. Door een praatje met een medewerker mochten we trouwens al een sneak preview nemen in de tweede hal dat volgend jaar opengesteld wordt voor het publiek.

Voor het museum in La Roche betaalden we EUR 16,= en konden we ronddwalen over drie verdiepingen. Doordat we hier al vaker waren geweest, waren we relatief snel klaar met dit bezoek, een uurtje, maar iemand die hier voor het eerst komt, kijkt zijn ogen uit.

Verder brachten we in Sedan (Frankrijk) een bezoek aan het grootste fort van Europa. Hier betaalden we EUR 21,= voor twee entreekaartjes voor en daarvoor konden we op ons gemak het hele fort bezoeken, tentoonstellingen bekijken en her en der een filmpje meepikken.

Totale uitgaven voor vermaak: EUR 59,=

– Voer, oftewel eten & drinken

Meestal één van onze grootste kostenposten omdat we het leuk vinden om ergens neer te ploffen op een terrasje of lekker uit eten te gaan.

Deze vakantie zijn we slechts één keer uit eten geweest en hebben we voor de rest lekker zelf gekookt. Simpelweg, omdat we dat net zo fijn vinden én ook omdat we geen zin hadden om steeds met de auto erop uit te gaan. Wel hebben we elke dag wel ergens op een terrasje iets gedronken en genoten we dagelijks van de meest lekkere vers belegde stokbroodjes.

Wat hebben we uitgegeven?

• Boodschappen Spar en Aldi: EUR 90,= (hier zaten trouwens ook flesjes speciaal bier bij)
  • Terrasjes incl. lunch: EUR 151,=
  • Uit eten: EUR 70,= (voor een heerlijke pan mosselen en een kalfsvleesstoofpotje met drankjes en ijs na)

Totale uitgaven voor voer: EUR 311,=

– Totaalbedrag weekje Ardennen

En dat betekent dat ons weekje Ardennen in totaal EUR 762,= heeft gekost. Zo’n 381,= per persoon, een nette score voor een weekje weg met alles erop en eraan. Wederom was de categorie Eten & Drinken weer de grootste kostenpost, maar dit had ook met gemak nog meer kunnen zijn, als we wel elke dag uit eten waren gegaan.

Wat betreft accommodatie besef ik mij maar al te goed dat de meesten hier ongetwijfeld meer aan kwijt zijn omdat ze afhankelijk zijn van schoolvakanties.

Waar geef jij het meeste geld aan uit tijdens je vakantie?

12 comments

1. Koen

Ik had verwacht dat ook de V van VERLEIDINGEN een kostenpost kon zijn. Dat overkomt mij (ons) regelmatig. Hebbedingetjes die je niet nodig hebt. Een magneet voor op de ijskast. Een boek n.a.v. een museumbezoek. Een jurkje dat mijn mevrouw ziet hangen. Als we met de auto zijn is de kans groot dat er een plekje moet gezocht worden voor een mooie bloempot of een vaas. Ik kan nog even doorgaan. En ik vind één keer uit eten gaan heel sober.

1. Wanda

Verleidingen, normaal hebben we dat ook nog weleens maar in België overkomt ons dat eigenlijk nooit.

Als we steeds de auto moeten pakken om dan ergens op zoek te moeten gaan voor een leuk tentje, dan koken we liever zelf. Als we zo vanuit ons huisje lopend naar een boulevard kunnen, dan gaan we wel vaker uit eten.

2. Elisabethsmagazine

Wat leuk om het zo inzichtelijk te maken. Jullie hebben je weer dik vermaakt. Heerlijk.

3. Tessa

Wat leuk dat je deelt wat de kosten zijn van een weekje Ardennen. Ik moet tegenwoordig ook tijdens de schoolvakanties op vakantie gaan, ik schrok hoe duur het dan is. Gelukkig kan ik vanaf november 2023 weer op vakantie gaan wanneer ik wil

4. Linda schrijft ' t op

Eigenlijk kan er in de vakantie veel, mijn man heeft dan zo hard gewerkt dat we er heel veel van genieten

1. Anette

Het is bij ons afhankelijk waar we heen gaan, maar de grootste kostenpost is toch wel verblijf/eten & drinken (voer vind ik iets voor dieren).
      Ook wij hebben het geluk altijd buiten het seizoen op vakantie te kunnen ☺️

5. Claire

Wat een leuk blog artikel! Leuk om te lezen hoe jullie vakantie is geweest en wat jullie kwijt waren. Het valt mij trouwens heel erg mee!

6. Eva

Afgelopen zomer was ik met de camper door Europa. Vooral op goedkope campings gestaan, of ergens waar ik kon staan, dus dat waren geen kosten. Meestal zelf gekookt, dus de grootste kosten waren de brandstof. Door de lange afstanden waren die ook echt hoog. Maar door de lage verblijfskosten valt het in totaal dan erg mee.

7. Gemma

Ik reken het meestal niet na… goed dat je dat wel doet. Antwerpen; erg leuke stad trouwens.

8. Natascha

Oeh de Ardennen, ben er nog nooit geweest maar lijkt me enorm leuk om er eens een weekendje heen te gaan

9. Yova

Ardennen is zeker mooie plek om te vakantie gaan. Jullie hebben genoten. Verblijf vind ik niet zo duur. Mooie verblijf. En omgeving is zeker heel mooie omgeving te wandelen. Eten ziet daar goed uit. Fijne dag.

10. Joyce - SomedayTodayNL

Dat is best netjes voor een week! Wij geven ook altijd veel geld uit aan eten, daar houden we nu eenmaal van haha