Rothenbach Route des Cretes Vogezen

5x Voordelen van buiten het hoogseizoen op vakantie gaan

De meeste mensen zijn afhankelijk van het hoogseizoen om vakantie te kunnen vieren. Voor ons geldt dat gelukkig niet en dat betekent dat we kunnen gaan aftellen voor onze zomervakantie. Nog slechts twee weken en dan is het zover. Dan stappen we het vliegtuig in om op ontdekking te gaan in Dalmatië (Kroatië). Voor ons is juni dan ook standaard onze vakantiemaand en dat heeft zo zijn voordelen!

– De prijzen zijn een stuk voordeliger

Het valt niet te ontkennen dat vakantievieren in het hoogseizoen nogal een goed gevulde portemonnee eist. Dat probleem hebben wij gelukkig niet. Natuurlijk, elke vakantie kost geld en vaak ook meer geld dan dat je eigenlijk had verwacht, maar dat terzijde. Als ik hoor wat mijn collega’s neertellen voor een camping aan het Gardameer in het hoogseizoen, dan val ik echt steil achterover. Zij andersom ook als ik vertel wat wij zoal kwijt zijn aan onze vakantie.

Apartamentos Almoraide Nerja hotspot

Neem nu bijvoorbeeld onze vliegtickets. Voor onze vakantie naar de Costa del Sol begin maart tikten we zo’n € 60,= per persoon neer voor een retourtje. Voor onze trip naar Zadar in Kroatië maken we het nog bonter, daar hebben we slechts € 46,= per persoon voor betaald. Ook qua accommodatie zitten we eigenlijk altijd wel gunstig. Zo kostte ons verblijf in Apartementos Almoraide Suites in Nerja slechts € 225,= voor een weekje. In Kroatië redden we dat helaas niet, maar me dunkt dat onze € 505,= voor een appartement nog steeds heel erg gunstig is voor een verblijf van elf dagen.

– Ook het weer is dan een stuk aangenamer

Les Crestelles_Ardennen

Temperaturen van dik dertig graden zijn niet echt aan ons besteed, maar dat hebben we natuurlijk niet zelf in de hand. Zo waren we twee jaar geleden in de Ardennen en hadden we maar liefst twee weken lang de jackpot met elke dag temperaturen van rond de 30 graden. Over het algemeen hebben we eigenlijk altijd wel mazzel met het weer en hebben we op twee vakanties na (Comomeer in Italië en Zweden) altijd een droge vakantie met een heerlijk aangenaam temperatuurtje van tussen de 20 en 25 graden. Ideaal om lekker buiten te zijn en ook nog gewoon iets te kunnen doen.

– Genieten zonder hordes toeristen

Frigiliana Costa del Sol Spanje

Hoe vaak ik wel niet te horen krijg bij het zien van mijn foto’s: ‘was je d’r helemaal alleen of zo?”Nee, zo rustig is het nu ook weer niet buiten het hoogseizoen, maar wel een stuk rustiger dan in juli en augustus. Natuurlijk wordt soms mijn geduld bij het maken van een foto ook danig op de proef gesteld, maar ach, over het algemeen moet ik gemiddeld zo’n vijf minuten wachten alvorens de anderen zijn verdwenen en ik ongestoord die ene foto kan maken.

Rothenbach Route des Cretes Vogezen

Dat geldt natuurlijk niet alleen voor het maken van foto’s, maar ook bij mooie uitzichtpunten word ik niet omringd door hordes toeristen. Of wat te denken van een autoroute door een mooi gebied? In het hoogseizoen rijd je ongetwijfeld in een lange lint achter elkaar aan, maar dat geldt gelukkig niet voor ons. Nee, wij kunnen gewoon overal parkeren en in ons eigen tempo de route rijden, zoals we vorig jaar deden tijdens de Route des Crêtes, de mooiste autoroute in de Vogezen.

– Geen last van chagrijnige collega’s

Ieder jaar weer merk ik hetzelfde bij mijn collega’s. Het duurt ze allemaal te lang voor ze op vakantie mogen gaan en dan ‘zeurt’ het gezellig tegen elkaar aan. De één moet nog zoveel weken, de andere drie weken langer omdat degene in het tweede deel van de zomervakantie zit. Alles moet nog even af en niemand om het werk aan over te dragen. Dat eerste herken ik, het tweede totaal niet. Ik ben de eerste van mijn afdeling die lekker vakantie gaat vieren en dat betekent dat er nog genoeg collega’s zijn aan wie ik eventueel dossiers kan overdragen.

Plus, ik krijg pas na mijn vakantie te maken met eventueel extra werk als gevolg van mijn vakantievierende collega’s, niet ervoor en dat scheelt een hoop gestress.

– Vaker op vakantie

Konigstein Saksische Schweiz Duitsland

Misschien wel de leukste van allemaal. Natuurlijk kost een vakantie geld, dat geldt ook voor ons, maar doordat we een stuk minder kwijt zijn aan onze zomervakantie, kunnen we wel vaker op vakantie. Zo zijn we dit jaar in maart een weekje aan de Costa del Sol geweest, gaan we dus in juni naar Kroatië en staat er voor september nog een weekje Saksische Schweiz gepland. Kortom, ik hoef niet een heel jaar te wachten voor ik weer op vakantie kan gaan en dat komt echt doordat we buiten het hoogseizoen kunnen gaan!

En jij? Verplicht in het hoogseizoen?

13 comments

1. Saskia

Leuk om de voordelen te lezen! Wij gaan eigenlijk altijd op vakantie buiten het hoog seizoen. Zal straks met de kleine frummel als het naar school gaat wel anders worden. Maar we hebben nog even 😉

De komende trip die gepland staat is het idee om een lang weekendje weg te gaan in December.

2. Laura

Op dit moment gaan we ook nog zo veel mogelijk buiten het hoogseizoen op vakantie, maar als onze dochter ouder wordt gaan we toch moeten inbinden op dat vlak denk ik.. Maar ach, zo lang we ’t kunnen, blijven we buiten het seizoen op reis gaan! Nu gaan we komende november naar Zuid-Afrika!

3. Melissa

Wij gaan altijd voor of na de zomervakantie op vakantie. Scheelt een hoop geld en ergenissen indd

4. Anette

Geen verplichting voor ons, ook wij kunnen gaan en staan wat we willen. We gaan om het jaar naar Spanje en dan gaan we wel in augustus maar dat komt omdat mijn Spaanse schoonfamilie dan zelf vakantie heeft. De plek waar we dan zitten is niet heel toeristisch en daar betaal je nog normale prijzen dus dat is een meevaller:-) Dus afgezien van die vakanties gaan we ook graag in t voor-en najaar en/of we ontvluchten hier de winter en gaan in februari naar de zon ?

5. Xarifa

Ja, wij ‘verplicht’ in het hoogseizoen. In verband met school. Maar zodra wij daar niet meer mee te maken hebben ga ik lekker voor of na het hoogseizoen

6. Mandy

Wij gaan ook altijd later! Stuk goedkoper en rustiger. Enige nadeel is dat de animatie etc dan meestal niet meer aanwezig is en dat je ook niet veel vriendjes kan maken omdat iedereen dan al weg is

7. Daphne Lippmann

Ik ga bijna nooit op vakantie, dan zit je er sowieso niet mee haha

8. Melanie Hoogvliet

Ik ga nooit in het hoogseizoen op vakantie mij veels te druk en net als jou vind ik de temperatuur dan vaak te hoog. Een jaar geleden gingen wij in mei naar Zakynthos heerlijk weer gemiddeld 27 graden met een windje. Niet hordes toeristen (Sommige dingen waren nog in opbouw maar het meeste was toch echt al open) En doordat het zo lekker rustig was konden we alles goed zien en doen.

9. Roos

Ik heb weleens voor 190 euro 10 dagen in Portugal gezeten incl. vlucht, transfer en appartement. Het was wel de volgende dag vertrekken:)

1. Wanda

Dat is echt een koopje!

10. Janet

Toch zuur om dit te lezen als je in het onderwijs werkt haha. Ik weet dat het buiten de schoolvakanties om veel goedkoper is, maar dat is voor mij helaas niet anders. Dat neem ik voor lief want ik vind mijn werk nog veel te leuk. 😉

11. Nicole Orriëns

Het voorseizoen lijkt mij ook bijna alleen maar voordelen hebben. Het is met name veel goedkoper dan hoor ik van iedereen. En natuurlijk minder druk. Het enige nadeel dat ik zie is dat het weer misschien minder mooi is.

12. Balou

Helemaal mee eens! Ben een keer in Oktober naar Spanje geweest & het was echt heerlijk !