Weekendje Terschelling: Strand, bunkers & lekker eten!

Vorig jaar gingen we een weekendje naar Schiermonnikoog in augustus, dit jaar was Terschelling aan de beurt. Een eiland waar we nog niet eerder waren geweest en waar we dolgraag een keertje naar toe wilden. Voor een dagje geen doen omdat de overtocht al twee uur duurt, dus boekten we een leuk hotelletje voor twee nachten. Nog steeds te kort om alles te zien, maar net genoeg om een goed beeld te krijgen van dit mooie waddeneiland!

Op naar een (nat) Terschelling

Terschelling

Nadat we in Harlingen op de veerboot naar Terschelling zijn gestapt voor de twee uur durende overtocht, begint het onderweg helaas al te regenen. Buienradar had het al voorspeld, maar aangezien ze er ook vaak naast zitten, had ik toch nog een beetje goede hoop.

We komen dan ook in West met regen aan, maar ondanks dat is onze eerste indruk goed. Een leuk gezellig centrum, veel terrasjes, leuke winkeltjes en volop vertier. Na de lunch bij Bistro Brandaris pakken we de bus richting Hoorn en checken we in ons hotel, De Koegelwieck. Een klein hotelletje met slechts drie kamers en een tuinhuisje, maar wel met een restaurant (ook klein, zo’n tien tafels), én vooral lovende recensies. Het hotel is trouwens inmiddels verkocht en wordt overgenomen, wij waren één van de laatste hotelgasten.

Eenmaal op onze kamer (mooi ruim ingericht met zelfs een aparte zitgedeelte) chillen we even en wachten we min of meer tot het droog wordt.

Dat wordt het gelukkig, dus via het Hoornserbos wandelen we richting het strand van Hoorn, een wandeling van een half uurtje heen en een half uurtje terug. Genieten! Terug in het dorp ploffen we neer op het terras bij Zonneweelde en ach, we besluiten vervolgens om er ook maar een hapje te eten (goede keuze!).

Bunkermuseum in West

Bunkermuseum Terschelling

Na een heerlijk ontbijt komen we er achter dat het best nog wel lastig is om op zondag fietsen te huren in Hoorn. Gelukkig is een dorpje verderop wel een rijwielzaak geopend dus huren we twee elektrische fietsen en gaan we richting West.

Onderweg komen we langs diverse mooie plekjes op de dijk en in de verschillende dorpjes. Het voelt echt als vakantie! Vlak voor West zien we dan de ingang naar het Bunkermuseum liggen en dat is ons doel voor vandaag.

Wisten jullie trouwens dat er op Terschelling 100 bunkers zijn? Wij in ieder geval niet, maar dankzij het Bunkermuseum zijn we aardig wat te weten gekomen. Een prachtig museum, gerund door vrijwilligers, en waar je ook in een aantal bunkers een kijkje kunt nemen.

Terschelling

Doordat we hier vrij lang zijn gebleven, blijft er helaas weinig tijd meer over om nog naar andere plekken te gaan. We hebben namelijk voor 17.30 uur gereserveerd in ons hotel, dus we fietsen nog even snel naar West (lees: we ploffen neer op een terrasje en volgen de verrichtingen van Verstappen tijdens de GP van Zandvoort). Daarna fietsen we terug naar ons hotel én man, wat hebben we daar heerlijk gegeten! De eigenaren zijn nogal gek van Ierland, dus er wordt Ierse muziek gedraaid, maar ook de gerechten worden bijvoorbeeld bereid met Ierse whiskey (apple pie) en mijn lamstoofschotel was met Guiness bereid. Lekker!!!

De dag sluiten we in stijl af, namelijk tijdens het Gouden Uurtje op het strand van Hoorn!

Tot ziens Terschelling!

Terschelling

Na opnieuw een heerlijk ontbijt is het toch echt tijd om uit te checken en de bus naar de haven te pakken. Drie dagen, of eigenlijk in feite maar 1,5 dag, is inderdaad veel te kort!

Zo willen we zeker nog meer zien van West en Midsland, maar ook de Boschplaat of het drenkelingenhuisje hebben we nu niet gezien. Deels ook doordat het weer op zaterdag niet mee zat en ja, misschien hadden we achteraf niet naar het Bunkermuseum moeten gaan, omdat we daar best lang zijn gebleven, maar aan de andere kant, we hadden het niet willen missen!

Kortom, we gaan zeker weten terug naar Terschelling!

10 comments

1. Trijn Rosing

Wat weer leuk om te lezen en je prachtige foto’s te zien.
    Groetjes Trijn Rosing.

2. Koen

Het eiland van mijn jeugd. Als ik alle nachten optel dat ik op Terschelling sliep dan kom ik uit op iets meer dan 3 jaar.

1. Wanda

Dan ben je dus goed thuis op Terschelling!

3. Claire

Ik wist niet dat Terschelling zo’n rijke geschiedenis heeft! Ik ben benieuwd of het net zo mooi is als Texel bijvoorbeeld.

4. Kijkje in huis en tuin

Terschelling is een mooi eiland, om leuknom te fietsen of uit te waaien.

5. Elsa da silva

Terschelling! Wauw! Prachtige foto’s en heel mooi geschreven. Dankjewel!

6. Jouvence

Wat een mooie foto’s allemaal! Ik ben nog nooit op Terschelling geweest (of überhaupt een van de Waddeneilanden).

7. Tessa

Zo te lezen en te zien hebben jullie het heerlijk gehad. Zelf ben ik er nog nooit geweest, wel op Texel

8. Saskia

Oh wat heerlijk! Zoals je weet zelf 2x geweest. 1 keer op huwelijksreis en een aantal jaren terug samen met Noa. Blijft prachtig die eilanden van ons.

9. Simone

Wat leuk om te zien en lezen! Terschelling ziet er mooi uit. Al ben ik alleen nog maar op Texel geweest. Daar zou ik ook nog best eens naar terug willen 🙂