Fotoserie: Fietsen rondom het Zuidlaardermeer

Als kind (en ook in de jaren daarna) had ik een broertje dood aan fietsen en wandelen. De laatste jaren heb ik juist ontdekt hoe leuk wandelen kan zijn, maar fietsen bleef altijd achterwege. Ik heb ook jaren geen fiets gehad trouwens, maar zo’n vier jaar geleden besloot ik toch maar weer eens zo’n stalen ros te kopen. Geen nieuwe hoor, want dat vond ik zonde van mijn geld, maar een leuke tweedehandse.

Maar ondanks dat ik er blij mee was en ben, werd er nog steeds maar sporadisch gefietst. Bij de aanschaf van ons vakantiehuisje op een camping aan het Zuidlaardermeer verhuisden onze fietsen daar naar toe met de bedoeling om toch eens wat vaker op de pedalen te stappen. En ja, ook dat kwam er niet echt van. Tot afgelopen week. Eerst ging ik op mijn vrije donderdag een eindje fietsen in de Kropswolderbuitenpolder (leuk rondje van zo’n tien kilometer) en vervolgens op zondag met René.

We besloten namelijk om het rondje Zuidlaardermeer te doen. Een fietstochtje van zo’n twintig kilometer inclusief oversteek met een pontje. Een afstand die voor mij als onervaren fietser prima te doen zou moeten zijn, gelet op zadelpijn en pijnlijke knieën.

Dus werden onze fietsen tevoorschijn gehaald, de bandjes opgepompt en vertrokken we voor onze tweede gezamenlijke fietstocht van dit jaar.

Fietsen rondom het Zuidlaardermeer

Fietstocht Zuidlaardermeer

Museummolen De Wachter

Doordat het een rondtocht is, kun je de route op je eigen gekozen punt beginnen. Wij starten vanaf Camping De Leine in Kropswolde en fietsen vervolgens met de klok mee richting Zuidlaren.

Onze eerste stop is bij de Oostermoerse Vaart in het kleine dorpje De Groeve. Deze Oostermoerse Vaart is een uitloper van het Zuidlaardermeer waar volop bootjes liggen. Altijd een mooi gezicht als we met de auto er langs rijden, maar nu op de fiets is het natuurlijk nog beter te zien.

Vervolgens fietsen we door naar de tweede stop, namelijk museummolen De Wachter, vlak voor Zuidlaren. Altijd mooi om te zien en zeker een fotostop waard.

Midlaren en Noordlaren

Noordlaren

Normaal fietsen we altijd door naar Zuidlaren zelf, maar deze keer slaan we af richting de pittoreske dorpjes Midlaren en Noordlaren. Volgens de routebeschrijving kun je hier een uitstapje maken naar een tweetal hunebedden. Wij laten deze voor wat het is, maar stoppen in Noordlaren wel eventjes bij het kleine haventje.

We vervolgen onze route en komen uit in het buitengebied van Noordlaren, oftewel de Oostpolder. Hier genieten we van de weidse uitzichten met her en der een kudde koeien. Nu komen we ook in de buurt van het Zuidlaardermeer zelf en zien we de nodige bootjes op het water.

uitkijktoren Noordlaren

Voor nog een beter uitzicht op het meer stoppen we bij de Uitkijktoren waardoor we een groot deel van het meer kunnen overzien.

Nadat we een tijdje van dit uitzicht hebben genoten, stappen we weer op de pedalen. Gelukkig hebben we wind mee en fietsen we al slingerend door de Oostpolder richting Palingrokerij Vos voor de oversteek met het pontje. Onderweg stoppen we nog even bij een kudde koeien om wat foto’s te maken.

Oversteek met het pontje

Pontje Zuidlaardermeer

Gelukkig had ik van tevoren al even gecheckt of het pontje bij Palingrokerij Vos weer in bedrijf was, want anders hadden we behoorlijk wat extra kilometers moeten maken. Vorig jaar is het pontje namelijk uit de vaart gehaald vanwege corona, maar dit jaar is het weer terug. Normaal is het pontje in bedrijf van april tot en met september, het is trouwens een zelfbedieningspontje.

Nadat we een tijdje hebben moeten wachten, zijn we dan aan de beurt voor onze oversteek. Gelukkig zijn we niet de eersten op het pontje waardoor het draaien van het pontje ons bespaard blijft.

Aan de overkant rijden we eerst een gedeelte over Camping Meerwijck en langs het enige strand aan het Zuidlaardermeer. Zowel camping als strand zijn gezellig druk, datzelfde geldt ook voor de beachclub. Door de drukte besluiten we om maar door te fietsen naar onze eigen camping waarmee we het rondje Zuidlaardermeer hebben volbracht.

Absoluut een leuke fietstocht dat zeker smaakt naar meer fietsplezier!

Ben jij team fietsen of team wandelen?

10 comments

1. Gemma

Prachtig! Fietsen rond het water blijft mooi. Ik ben het meeste van het hardlopen. Als vind ik wandelen en fietsen op zijn ook leuk.

2. Nicole Orriëns

Ik verafschuw fietsen, hoewel ik wandelen wel fijn vind. Ik verdenk het feit dat ik 6 jaar lang in weer en wind naar school moest fietsen ervan de oorzaak te zijn voor mijn hekel aan fietsen.

3. Koen

Dat klinkt leuk zo’n rondje rondom een meer.

4. Anette

Ik ben uiteindelijk meer team fietsen, maar wandelen in een mooi gebied kan ik ook erg waarderen. Voordeel van fietsen is dat je sneller langere afstanden kunt afleggen en meer kunt zien:-) Leuk dat jullie de stalen ros weer van stal hebben gehaald! Grappig dat pontje ?

5. Felice veenman

voor we een hond hadden, fietsten we veel met de kids. Maar de hond vond fietsen echt niet leuk en de kids werden er ook te groot voor. Toen zijn we gaan wandelen.Laatst op Texel heb ik veel gefietst,ik kan het nog,maar het is niet mijn hobby

6. Deborah

Jullie hadden in ieder geval een prachtige dag uitgekozen om er op de fiets op uit te trekken.
    Ik vind dat je met de fiets zoveel meer ziet dan wanneer je met de auto weg bent. En je gaat een heel stuk sneller dan lopen. Maar ik vind beide leuk om te doen. Wel met mooi weer overigens!!
    Jullie huisje staat overigens wel in een mooi gebied. Hopelijk ga je er nu vaker met de fiets op uit.

7. Tessa

Wat een mooie omgeving om te fietsen. Ik wandel en fiets graag.

8. Mandy

Ik ben meer team wandelen, ik vind fietsen echt leuk maar ik heb zo’n zadelpijn.. ik moet het perfecte zadel nog vinden. Hou het nog 50 meter vol hahaha

9. Manon

Klinkt als een leuk dag!

10. Melanie Hoogvliet

Wat een prachtige foto’s heb je weer gemaakt. Ik ben echt team wandelen fietsen vind ik op een of andere manier niet zo fijn.