Cape St Vincent Portugal

Cape St. Vincent: Het Zuidelijkste puntje van Portugal

Afgelopen maart maakten we onze eerste trip van dit jaar. We bezochten de prachtige streek Algarve in het zuiden van Portugal. We waren vooral onder de indruk van de prachtige stranden met de vele indrukwekkende rotsformaties. Iets wat zeker ook op ons lijstje van te bezoeken plekken stond, was Cape St. Vincent, het zuidelijkste puntje van Europa.

Vandaag neem ik jullie dan ook eindelijk mee op deze onvergetelijke trip!

Cape St. Vincent, of ook wel Cabo de Såo Vicente genoemd

Het zuidelijkste puntje van Portugal is misschien wel het meest tot de verbeelding sprekende plek van Europa. Ik bedoel, het zuidelijkste puntje, dus eigenlijk het einde van de wereld, toch? De kaap ligt ongeveer zo’n 6 km van het plaatsje Sagres en trekt jaarlijks tig toeristen. Ook wij hebben hier een dag voor vrij gehouden.

Bovenop meters hoge kliffen staat de vuurtoren die vooral bij helder weer al kilometers ver weg is te zien. Maar voor we daadwerkelijk bij Cabo de Såo Vicente zijn, stoppen we eerst nog even in Sagres zelf.

Fortaleza de Sagres

Fortaleza de Sagres Portugal

Een imposante fort dat een grote rol heeft gespeeld in de tijd van de Portugese Ontdekkingen. Tegen betaling kun je het fort bezoeken. Aangezien wij een lange dag verwachten, kiezen we ervoor om het terrein te verkennen via het wandelpad. Het totale rondje neemt zo een uurtje in beslag maar ondertussen kun je volop genieten van de kliffen en de onstuimige oceaan.

Cap de St. Vicent Portugal

Deze hele kust is zeer geliefd bij surfers vanwege de sterke stroming en de metershoge golven. Onderweg stoppen we dan ook nog even bij Praia da Beliche waar een stel surfers de hoge golven proberen te trotseren.

Praia da Beliche Portugal

Cabo de Såo Vicente

We rijden verder en zien steeds beter de vuurtoren voor ons opduiken. Eenmaal bij de gratis parkeerplaats aangekomen, is het nog behoorlijk rustig. Echt een voordeel van zo’n trip in maart. Hoogzomer staat het terrein hier vol met touringcars en is het echt dringen geblazen om leuke foto’s te kunnen maken. Daarnaast vind je dan ook allerlei verkopers die handgemaakte vesten en truien verkopen alsmede ook etenswaren. Er schijnt zelfs een kraam te zijn die onder de noemer ‘Die letzte Bratwurst’ je probeert te verleiden. Toen wij er waren, was er slechts één kraam met handelswaar en hadden we ook alleen de keuze uit een hotdog met of zonder uien.

Cape St Vincent Portugal

Het voelt inderdaad wel bijzonder om op deze plek te staan. Alsof inderdaad de wereld hier een beetje vergaat. We lopen wat rond over het terrein maar treffen het helaas niet. De vuurtoren is gesloten en datzelfde geldt helaas voor het terras. Alles is eigenlijk nog een beetje in de winterstalling. Dan maar gewoon genieten van de omgeving en dat lukt natuurlijk prima!

Na een tijdje houden we het voor gezien en gaan we terug naar onze huurauto. Had ik al verteld dat we een nieuwe Fiat 500 tot onze beschikking hadden in Portugal? Echt een tof karretje om mee rond te rijden.

huurauto Portugal

Praia da Castelejo

Eigenlijk hebben we nog een ander plaatsje op de planning staan maar als ik onderweg de borden zie met Praia da Castelejo schiet mij te binnen dat dit strandje volgens de gids een echte must see is. Dus wijken we van onze planning af en volgen we de borden richting het strand. Na een mooie kronkelweg komen we bij een relatief kleine parkeerplaats aan en stappen we uit. Als eerste lacht ons het restaurantje toe maar we besluiten om toch eerst even een kijkje op het strand te nemen.

Praia da Castelejo Portugal

En ja, dat is zeker de moeite waard! Een prachtig brede strand met hoge golven maar wat vooral opvalt zijn de inktzwarte rotsformaties. Echt heel bijzonder om te zien. Het mooie is dat je deze rotsen van zeer dichtbij kunt bewonderen en we vergapen ons dan ook aan de bijzondere formatie.

Praia da Castelejo

Natuurlijk ploffen we even bij het restaurantje neer en dat bevalt ons zo goed dat we het er best wel even hebben volgehouden.

Praia da Castelejo Portugal

Wil je meer lezen over onze avonturen in Portugal?

Check dan deze artikelen:

8 comments

1. Morgaine

Super wauw weer, ja de wereld is prachtig voor hen die kijken en erbij stil staan, doe ik ook graag 😀

X

Ja, wij ook hoor!

2. Sabine

Wauw wat onwijs mooi!!! Echt heel mooi vastgelegd ook. En ja logisch dat jullie daar langer hebben gezeten, zou ik ook doen met dat uitzicht! 😀 Kom maar door met die verhalen en foto’s van Portugal! 😀

1. Wanda

Dank je! Ja, was echt prachtig daar! Haha… ik heb nog wel meer in petto!

3. Saskia

Oh wauw, wat een prachtige plek! Die laatste foto: echt genieten<3

4. Marcella

Wat een mooie plek! De kustlijn van Portugal ziet er echt te gek uit. Ik heb dit land al tijdenlang op mijn wishlist staan. Hopelijk komen we er komend voorjaar!

1. Wanda

Wij willen zeker weten nog weer terug. Er is nog zoveel te ontdekken daar in de Algarve maar ook het noorden van Portugal trekt ons enorm aan.